Jump to content

140grs Berger Hunting VLD i 6,5x57R?


Kiwi

Recommended Posts

Vurderer muligens 6,5x57R i en Merkel Kipplauf, men er i tvil om utgangshastigheten blir tilstrekkelig til at dette blir ei egnet jaktrifle til (mindre) hjortevilt til mellomlangt hold? (opptil max 400-450m, maks hjorts størrelse)

Har noen prøvd denne kulevekta i dette kaliberet, og hva slags fart kan man forvente

Regner med at et våpen med Jager-lås tåler litt friske ladninger? Dataene jeg fant i ladeboken var lite imponerende...

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en Kombi i det kaliberet, en Antonio Zoli!

Den har en riflestigning på ca 9 (har ikke "loggen" for handen akkurat nå), den takler fint kuler opp til 10gram.

Husker ikke hastigheten, men den er nok ikke imponerende for lange hold :wink:

Vil nok tro at det vil passe ditt bruk bedre med 6,5x65R RWS, den har en del mer å gå på.

Gal Mann her på kammeret har vel drevet en del med rillevarianten 6,5x65 RWS.

Så der kan du nok få noen inspill.

Jager låsen tåler vel ganske bra trykk, så jeg vil nok tro du kan opperere med trykk på "rillenivå".

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Regner med dette er et brekkvåpen.( har ikke sett på våpenet men utifra betegnelsen din på ammo ) Jeg vil heller satse på 6.5 x 65 R . Det er for brekkvåpen. 6.5 x 65 RWS er for bolt rifle. Sannes Våpen eller eigeren Petter bruker det kaliberet selv og du kan få all info av han.

 

Tlf : 71221171. Det er på Åndalsnes.

 

Du får i hvertfall nok punsj ut der på litt xxx meter :-)

Men vil ikke tro at du vil kunne bruke de hastighetene jeg og Gal Mann operere med. Men rundt 850-880m/s vil jeg anta uten at jeg skal si det sikkert i 6.5 x 65 R. Dette med 140 grain kule

 

Mvh

Terje

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding, det står ei Merkel kipp K3 på tilbud uttaskjærs til en hyggelig pris. Ulempen er st den er i 6,5x57R og ikke 65R versjonen, ellers hadde det vært handlet for lengst...!;)

 

Vurderer likevel å handle dersom jeg vil kunne oppnå akseptabel hastighet.

Har sendt e-post til Merkel og avventer svar på riflestigningen i henne.

 

Er den ikke krapp nok ser jeg heller på ei i 7mm om jeg skal bestille ei ny.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...