Jump to content

Hagelpatroner fra gammelt av, m.m.


kruttrøyk82

Recommended Posts

Heisann! :D

 

For noen uker siden så overtok vi huset etter morfar og mormor og har nå startet en ryddeprosess for å kaste det som ikke er av verdi og ta vare på det som er av verdi.

 

Har skjønt det slik at før i tiden så tok man vare på alt som var av interesse og kunne brukes i enn eller annen sammenheng, og min morfar var flink til det, hehe!! ikke ondt ment, men vi har funne mye rart :D:lol:

 

Jeg viste fra før at min morfar likte å gå mye på jakt og at det fantes en del ting i forhold til at han brukte å ladde hagleskuddene selv! Og trur du ikke at det dukket opp en liten del av de tingene :D

 

Har tatt en del bilder og skal prøve så godt jeg klarer å få lagt de ut!

 

Mye av dette er gammelt men har ikke årstall på alt, viss noen vet noe som helst av dette hadde det vært arti med noen innskudd :-D

 

Dette er et haglepatronbelt, det lå sammens med resten så går ut i fra at det er det. Noen som vet?

Msorteresmyerart2011093.jpg

 

Msorteresmyerart2011094.jpg

 

Msorteresmyerart2011095.jpg

 

Msorteresmyerart2011096.jpg

 

Inni blant alt lå der en jakttabell 1958 - 59, har twtt noen bilder av den å :)

 

Msorteresmyerart2011036.jpg

 

Msorteresmyerart2011037.jpg

 

Msorteresmyerart2011039.jpg

 

Msorteresmyerart2011040.jpg

 

Msorteresmyerart2011041.jpg

 

Msorteresmyerart2011042.jpg

 

Msorteresmyerart2011043.jpg

 

Msorteresmyerart2011044.jpg

 

Msorteresmyerart2011045.jpg

 

Msorteresmyerart2011046.jpg

 

Msorteresmyerart2011047.jpg

 

Disse patronene vet jeg ikke hva er, noen som vet?

 

1.

Msorteresmyerart2011051.jpg

 

Msorteresmyerart2011052.jpg

 

2.

Msorteresmyerart2011049.jpg

 

Msorteresmyerart2011050.jpg

 

En liten riflepatron, mere vet jeg ikke, noen som vet?

 

Msorteresmyerart2011054.jpg

 

Msorteresmyerart2011055.jpg

 

Fant noen messingpatroner for hagel, det var disse som morfar brukte til å ladde selv.

 

Msorteresmyerart2011056.jpg

 

Msorteresmyerart2011057.jpg

 

Msorteresmyerart2011058.jpg

 

Der lå en del andre hagelpatroner av diverse kal. men det gikk stortsett i kal. 16.

 

Msorteresmyerart2011059.jpg

 

Msorteresmyerart2011061.jpg

 

Msorteresmyerart2011062.jpg

 

Msorteresmyerart2011064.jpg

 

Msorteresmyerart2011066.jpg

 

Msorteresmyerart2011065.jpg

 

Msorteresmyerart2011060.jpg

 

Fant mye blykuler i diverse størrelser, alt i fra knøttsmåe til de litt større, har ikke mikromål får komme tilbake til det senere.

Noen som vil ha røyk?

Msorteresmyerart2011067.jpg

 

Da ender du opp blyforgiftet :)

Msorteresmyerart2011068.jpg

 

Kanskje tenne på røyken?

Msorteresmyerart2011070.jpg

 

Kan bli vanskelig

Msorteresmyerart2011072.jpg

 

Filtforladninger?

 

Msorteresmyerart2011073.jpg

 

Msorteresmyerart2011074.jpg

 

Noen blykuler lå i en slik papirpose..

 

Msorteresmyerart2011081.jpg

 

Msorteresmyerart2011082.jpg

 

I en annen papirpose fant jeg noe som lignet på 'glasspellets' i diverse farger, noen som vet om det ble brukt til å ladde haglepatroner?

 

Msorteresmyerart2011084.jpg

 

Msorteresmyerart2011083.jpg

 

Dette er vel hetter av forskjellig slag de store var stortsett brukt, mens de små var ubrukt. Innspill?

 

Msorteresmyerart2011085.jpg

 

Msorteresmyerart2011086.jpg

 

Og fant mange, jeg mener mange slike...

 

Msorteresmyerart2011087.jpg

 

Dette lurer jeg på om er brukt til å presse ihopen noe når det ble laddet...

 

Msorteresmyerart2011091.jpg

 

Msorteresmyerart2011092.jpg

 

En gang for lenge siden kostet.....

 

Msorteresmyerart2011089.jpg

 

Msorteresmyerart2011090.jpg

 

Jeg vet et der er en hagle som jeg skal få, men den står for øyeblikket i et våpenskap hos en slektning. Vet ikke hvilket merke eller alder på den, men skal komme tilbake når den tid kommer.

Kom gjerne med kommetarer av alle slag :D:D

 

Mvh

Roar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg endret på billedlinkene dine. Du har med alt for mye informasjon i linken din.

Det jeg gjorde var at jeg fjernet første halvdel av linken din + en liten del på slutten.

Om du går på endre innlegget ditt så ser du på bildene hvordan linken skal være så endrer du den siste linken etterpå.

Den lot jeg ligge igjen til deg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når du åpner bildet ditt der du har det lagret, høyreklikk på bildet. Velg properties/egenskaper, marker hele url-adressa som kommer i den grå boksen som dukker opp og kopier denne. Så går du på innlegget ditt trykker på Img-knappen og paster adressa inn mellom her

Link to comment
Share on other sites

Hagle beltet er eit ammunisjonsbelte til svensk mauser, desse blei brukt av dei norske polititroppene under krigen. :smile:

 

hjertelig :) da har man lært noe nytt i dag å!

 

glømte å skrive tidligere, at når jeg fant det var skinne så tørt at det knaka, men nu har jeg smurt det inn me lærolje. håper at det ordner seg slik at jeg kan henge den på veggen eller bruke den selv på jakt uten at blir ødelagt:)

 

du kan ikkje forklare litt mere om det er noe mere som mangeler på den? ser at der er 2 hemper på innersiden som kan brukes til noe?

 

takk for opplysningen.

 

Mvh Roar

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det som du tror er Glassperler, kan muligens være noe som heter Silica Gel.

Om du legger et par på vått/fuktig papir å de blir hvite eller lyse er det en indikator på om det er riktig.

Om du tørker noen i stekeovnen på ca. 50 C`skal de skifte farge mot blått. (OBS, kan lukte litt !)

Stemmer dette å har disse trolig ligget sammen med kruttet under lagring for å holde dette tørt.

Man finner det samme stoffet i syntetisk fremstilling i dag i små poser pakket sammen med stort sett alt av elektronik, fotoutstyr å lignende.

Vær bare klar over at om det er den gamle typen som er fremstilt av Kobolt er dette spesialavfall, støvet fra disse kan være kreftfremkallende. Har tørket noen 100 kg. av denne typen. Den syntetiske og nyere typen som benyttes i dag kan kastes som vanlig avfall, denne er vistnok fremstilt av gass eller under gassproduksjon.

Denne typen egner seg ikke å tørke opp igjen.

Kilosprisen på Silica Gel ligger i dag på ca. 90-100 kr.

 

Hilsen GeSo

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det som du tror er Glassperler, kan muligens være noe som heter Silica Gel.

Om du legger et par på vått/fuktig papir å de blir hvite eller lyse er det en indikator på om det er riktig.

Om du tørker noen i stekeovnen på ca. 50 C`skal de skifte farge mot blått. (OBS, kan lukte litt !)

Stemmer dette å har disse trolig ligget sammen med kruttet under lagring for å holde dette tørt.

Man finner det samme stoffet i syntetisk fremstilling i dag i små poser pakket sammen med stort sett alt av elektronik, fotoutstyr å lignende.

Vær bare klar over at om det er den gamle typen som er fremstilt av Kobolt er dette spesialavfall, støvet fra disse kan være kreftfremkallende. Har tørket noen 100 kg. av denne typen. Den syntetiske og nyere typen som benyttes i dag kan kastes som vanlig avfall, denne er vistnok fremstilt av gass eller under gassproduksjon.

Denne typen egner seg ikke å tørke opp igjen.

Kilosprisen på Silica Gel ligger i dag på ca. 90-100 kr.

 

Hilsen GeSo

 

 

Tipper at det er over 50 år gammelt, om ikke mere!! Men har jo ikke bruk for det, så det beste er vel å dra til renovest og kaste det i spesialafall! Men skal teste det når jeg får tiden til å strekke til :)

 

Takker for info. Alltid arti å lære no nytt :)

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Di to spennene du ser på innsiden er helt sikkert til kryssreimer som skal være over skuldrene. Disse ble festet i disse spennene.

Artig å se at Lofotposten var så billig den tiden, nå koster den i løssalg 20 kr :lol:

 

Ja det er litt arti å finne slike ting liggende, synd det ikke var no dato! har ikke orket å lete etter årstall. Men det var sikkert en gang tili 50 - tallet. Men arti er det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...