Jump to content

Production eller Standard ?


pmuggeru

Recommended Posts

Noen som kort kan forklare forskjellene ?

Production krever våpen spesifisert på egen liste, hva med standard, og open ?

 

Kan man like gjerne starte som standard skytter, eller er det production som gjelder for en nybegynner ?

 

Du begynner i den divisjonen du vil. Production er som du sier begrenset til våpen som står på listen. Standard er begrenset av måleboks. Det finnes gode beskrivelser i reglementet som du finner på nfps.no. :)

Link to comment
Share on other sites

Prod er veldig greit for nybegynnere, dette fordi våpen er billig da det ikke skal gjøres noe på de. Open er jo "formel 1" klassen, så der må man belage seg på å bruke mye penger for å ikke stille med et SOLID handikap.

 

De andre klassene er vel litt steg på veien, mer tillat og høyere total kost på våpenet for å være konkurransedyktig iforhold til de andre der.

 

Så start med et Prod våpen, det kan jo uansett modifiseres til annen klasse etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

PD er begrenset til kun pistoler på lista, og disse kan ikke endres eller byttes deler i annet en til deler levert fra produsenten av pistolen, spesifikt til pistolmodellen.

Ut over dette kan du bytte til annen type åpne sikter, så lenge sleiden ikke må modifiseres for bytte, samt grepsplater som matcher profilen til de originale.

Det er også max 15 skudd i alle magasiner ved start, og alle våpen på lista er DA første skudd eller striker fired ala Glock.

Kun Minor scoring i PD.

 

I Standard skyter du med hva du vil så lenge pistol med magasin i passer i boksen og det ikke er porter/konpensator eller elektroniske siktemidler montert.

Divisjonen domineres av .40S&W ladd til over 170PF for å få Major scoring.

.400/10mm er minimum kaliber for major.

Kostnadsmessig er det kun engangsinvestering som skiller PD og SD. Pistol og magasiner er dyrere i innkjøp samt du "må" lade selv.

En eller annen variant av 2011 er å foretrekke, selv om du ser en del både CZ, Glock, Tanfo mm her.

 

Personlig startet jeg i SD med en Sti Edge. Den gjorde meg til en bedre skytter, raskere, enn om jeg skulle fortsatt med Glock'en i PD. Avtrekket var knirkefritt og grepet passet mine hender bedre så jeg kunne konse om skytingen istedet for å plages med en billig "drittpang" som ikke passer meg. Har du råd så anbefaler jeg deg å gjøre det samme. En Sti Edge eller SV Infinity i .40 og litt god veiledning så er du langt på vei!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikker litt på en tanfoglio match 9mm som er definert som en standard klasse da, med den så vil jeg stille dårlig i standard da med andre ord ?

 

så da kan jeg likesågodt gå for en tanfoglio combat sport i i production.....?

 

takknemlig for alle svar :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikker litt på en tanfoglio match 9mm som er definert som en standard klasse da, med den så vil jeg stille dårlig i standard da med andre ord ?

 

så da kan jeg likesågodt gå for en tanfoglio combat sport i i production.....?

 

takknemlig for alle svar :D

 

9mm er et lite handicap i SD siden du kun får minor scoring. Mange prøver seg alikavel og skyter du BARE alpha spiller det absolutt ungen rolle. Men det blir fort skikkelig kostbart på lista om du drar inn noen C/D treff.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikker litt på en tanfoglio match 9mm som er definert som en standard klasse da, med den så vil jeg stille dårlig i standard da med andre ord ?

 

så da kan jeg likesågodt gå for en tanfoglio combat sport i i production.....?

 

takknemlig for alle svar :D

 

9mm er et lite handicap i SD siden du kun får minor scoring. Mange prøver seg alikavel og skyter du BARE alpha spiller det absolutt ungen rolle. Men det blir fort skikkelig kostbart på lista om du drar inn noen C/D treff.

 

Og skyter man noe annet/større enn 9mm er det en for med å lade selv, som igjen gjør dette endel dyrere. Prod er en "billig" startklasse i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Vil påstå at det vil være naturlig og starte i Production siden kostnadene er lavest i denne klassen.

 

Kostnadsmessigt er vel utviklingen slik:

Rimeligst:

Production , kan kjøpe og bruke rimelige våpen og rimelig 9mm ammo.

cz75_shadow.jpg

 

Middels dyrt:

Standard , som regel bare .40 som blir brukt, våpna koster mere og skal en trene litt så må det lades da kjøpe ammo blir dyrt.

cz75standardipsc.jpg

 

Dyrest , IPSC`s svar på Formel 1:

Open, har før bare vert .38 Super som er brukt men då blir det mere og mere populært og lade lengre 9mm patroner slik at disse holder faktor.

Våpnene er meget kostbare med mindre en er heldig og får noe brukt.

Der er bare hjemme lading som er temaet i denne klassen og skal en komme noe vei så går det mye ammo så kostnadene er betydelige.

CZ_75_TS_CZECHMATE.png

 

Er en klasse igjenn som eg ikke har nevnt men det er for oss som ikke løper så fort........ :wink:

160936.jpg

Link to comment
Share on other sites

Razor, ja man "må" helt klart lade selv om man velger SD/OD, men jeg tror jeg skrev det i posten lengre opp og.

 

Mange fokuserer utelukkende på pris pr smell med lading, men for mange Tanfo, Bul, Sti/SV etc i .40 eller super dreier det seg i hovedsak om å nå faktor, bedre presisjon og å få en pang som kamrer ny patron når man skyter...

 

Siden trådstarter ikke sier noe om at han er på "studentbudsjett" mener jeg iallefall det er riktig å informere om at SD er en vel så fin start som PD, om ikke bedre, dersom lommeboka tillater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...