Jump to content

30.06 N160 og Sierra MK 168gr


stixn

Recommended Posts

Hei!

 

Tenkte å lade meg noe treningsammo til jaktbørsa. Ser i mine notater fra 1992 at jeg brukte 60,0gr N160 bak Sierras MK 168gr.

Det var da mener jeg ok i forhold til Ladeboken. Nå står ikke den kula i ladeboken (6.utg) men kanskje nærmest Sierra GK 165gr, den har maxladning på 59gr. Har søkt her på forumet, på VV's sider og litt diverse, ser ut som om kruttvektene har gått litt ned?

 

Er ikke så lysten på 60gr N160, hjelper ikke at gikk bra før...

 

Hvor finnes det "godkjente" ladedata med nevnte kule og krutt?

Frista til 56gr og myse litt ekstra da det smeller, men vil høre her om ting finnes.

Link to comment
Share on other sites

Heisan Stixn,

 

Jeg har brukt mye denne kombinasjonen i mange ulike våpen selvom det er noen år siden. N-160 og 167/168 grs kuler gir meget bra resultater i de fleste våpen jeg har prøvd dem i med ladevelter fra 57-59grs. 57-58 har etetrhvert blitt standard.

 

60 grs med N-160 bak en 168grs MK er hard. Litt avhengig av kammer og pipe om den er for hard. Men liten grunn til å skremme ei matchkule opp i masse hastighet om poenget er å lage tette samlinger i pappen

 

Fant fram noen gamle skiblerier som sikkert kan hjelpe deg ett stykke videre på tross av at det snart er 10 år siden det ble skrevet

http://www.skytesport.no/default.asp?sub=hoved&kat=tekst&side=121&root=118

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg foretrekker Norma 4 sammen med Sierra Match King, Game King 168 gr. Rimeligere skytterlagskrutt. Veldig likt N 160, fine samlinger. Sierra Game King 165 gr, oal.3,26", 57,4gr. N4, 870m/sek. Ingen tegn til høgt trykk. Lader A-frame, Hornady SP, Game King, Match King ( alle ca. 165gr.) med 56,6 gr. N4. Gjennomsnittlig 840m/sek. 3 skudds samlinger 100mtr. 10-20mm (bortsett fra Hornady kulene). :)

Link to comment
Share on other sites

VV sin tabell går jo til 61,7grain bak 167grains scenar som burde være veldig lik. Jeg bruker 168grain SMK med molycoat og brukte ca 61,2 grain N160 bak denne en stund men rekylen var beinhard og det er så nær punktet der jeg fikk trykktegn (ca 62,3) at jeg gikk litt ned. Har gått enda litt ned etterpå for å kunne skyte i varmere vær uten å være redd for overtrykk. Jeg har skrevet "ca" pga at jeg ladet opp disse ladningene med Lee vekten som fulgte med i settet når jeg handlet ladeutstyr og jeg har i etterkant oppdaget at den viser mellom 1,2 og 1,5 grain for lite! :shock: Men jeg begynte lavt og jobbet meg opp med 0,3grain om gangen så det var aldri fare på ferde. Jeg har i det siste brukt 60,5grain og den er helt ok å skyte med og tåler forskjellige temperaturer. Jeg bruker kort friflukt så totallengden på patronene er 84,5mm, rifla en weatherby vanguard med 61cm pipe. Har ikke kronografert den siste ladningen men med tidligere kruttlot gav det 856m/s. Den på ca 61,2 gav rett over 870 m/s så det flytter på seg! (Ladningen som gav treg hevarm gav 883m/s)

 

Jeg vil ikke anbefale andre å gå rett på harde ladninger uansett, begynn lavt og jobb deg oppover. Men som sagt så går VV's tabeller en god del høyere enn 60grain så om du stoler på vekten du bruker så hadde jeg ikke vært redd for 60,0grain. -Om du trenger farten er en annen ting! Jeg jakter på fart siden jeg skyter langhold med rifla, der viser små hastighetsforskjeller godt igjen. Til det meste annet så trenger man vel neppe så mye fart?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til å gå bra da! Vart 100 stk i S&B hylser og 50 stk i FC hylser, 57gr og totallengde 83mm. Litt spent på dem i FC hylser, fyllingsgrad opp til halsen mot S&B opp til skuldre. Sikkert vært nok med 55gr, men gidder ikke gjøre opp igjen jobben...

 

Takk for raske svar til en som er ny innpå her!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...