Jump to content

Rifle på ringdue?


Froyd

Recommended Posts

Heisann! Har skutt ringdue med 22LR, 7x57R og 6,5x55. Fint resultat for meg. Dårlig for duene. :wink:

 

22LR er nok det vanligste riflekaliberet til duejakt, men de fleste andre normale kalibre er også egnet, så lenge man bruker helmantel.

 

Husk sikker bakgrunn!

Link to comment
Share on other sites

hvis du er redd for at du sprenger duene med 17hmr,så kjøp 22wmr i stedet. da trenger du ikke gjøre vanskelige kulevalg. cci 40gr hp,eller gamepoint virker på alt småvilt uten å sprenge.dukker mikkel opp mens du sitter på post så feller du den lett med samme ammo som du bruker på dua. ingen omladning fra helmantel for dua til egnet reve ammo. enkelt,ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

Noen det har prøvd rifle på ringdue? Er jo på str med ei rype :roll:

Kaliber evnt? 22lr , eller kanskje 17hmr hvis det finnes helmantel til den?

 

Du får helmantel til 17 HMR ja! Ellers har du jo også gamepoint... Tror begge disse vil fungere bra på due :smile: Med dette kaliberet har du også flatere kulebane enn med 22 lr og 22WMR..

Link to comment
Share on other sites

Ja..jeg vet. Jeg liker litt spes kaliber også :lol:

Bruker 243win på toppjakta og bane.. må lade selv skal økonomien stå seg på det kaliberet :shock:

Aldri helt skjønt hvorfor 243 er så dyrt men :?: , er jo populært kal.. jaja..

Blir nok en 22wmr eller 17hmr da 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja..jeg vet. Jeg liker litt spes kaliber også :lol:

Bruker 243win på toppjakta og bane.. må lade selv skal økonomien stå seg på det kaliberet :shock:

Aldri helt skjønt hvorfor 243 er så dyrt men :?: , er jo populært kal.. jaja..

Blir nok en 22wmr eller 17hmr da 8)

 

Man kan vel trygt si at i Norge er ikke 243 et populært kaliber. Burde vært et glimrende hjort+rein kaliber men loven sier nei.

Jeg vurderer 243 til Blaseren som et alternativ i fin-kaliber. For ikke snakke om en Imp'et versjon!

Det må etter mitt skjønn være ideelt til mange ting, lader man selv har man et utrolig spenn i kuletyper-og vekter.

Link to comment
Share on other sites

hvordan oppfører 17hmr seg i nyslått eng? når dua sitter nedi mellom stråa og skytevinkelen er ganske skrå så må jo ofte kula pløye litt mellom stråa selvom man skal prøve å unngå det. med 22wmr går det helt fint, hvordan oppfører 17hmr seg der siden kula er mindre,vekta lavere,hastigheten høyere,og ettersom mange på forumet lurer på kulevalg p.g.a. spreng effekt på småviltet. vil kulene være mere ømfintlige ovenfor kvister og strå på jakt?

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel trygt si at i Norge er ikke 243 et populært kaliber. Burde vært et glimrende hjort+rein kaliber men loven sier nei.

Jeg vurderer 243 til Blaseren som et alternativ i fin-kaliber. For ikke snakke om en Imp'et versjon!

Det må etter mitt skjønn være ideelt til mange ting, lader man selv har man et utrolig spenn i kuletyper-og vekter.

 

 

 

Ja , det er mye å velge i av kuler. Dog ikke overalt man får tak i annet enn fra 80grs - 105grs. Sinclair i USA har det meste i 6mm kuler , men knotete å bestille derfra om dagen. Mye undertegnede papirer som må sendes pr post osv :(

Populariteten her i Norge er vel ikke som 6,5 osv , men trodde faktisk den var på vei opp :?

Kunne tenke meg 55grs kulene til duene da , men vet ikke om de forhandles her i norge? Høre med Alvestad kanskje :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...