Jump to content

Noen Mini 14 spørsmål.


SuPer

Recommended Posts

Hei. Jeg er ny på forumet her. Så her er min første post.

 

Jeg sitter med fersk jegerprøve i hånda og skal snart søke om våpentillatelse.

 

Har sett meg ut en del ting som kan være aktuelle:

 

Ruger 10/22 evt target (er det stor forskjell på presisjonen her?

 

Vepr super .308 full pakke (en gang jeg har for mye penger)

 

Churchill pumpehagle i 12/89. (Hvis noen har erfaring med denne så fortell gjerne).

 

Og en Ruger Mini 14 Target.

 

Noen spørsmål om targeten: Jeg mener å ha hørt at targeten ikke tar 5.56Nato, kun .223

-Stemmer dette? Noen som har prøvd?

-Hvis den ikke tar 5.56x45 - er det en smal sak for en børsemaker å fikse?

 

Er rifla rimelig presis rett ut av eska? -Hva slags samlinger kan jeg forvente på 100m?

Og er det enkelt å bytte løp? (For å kunne bytte til standardløp hvis jeg kommer over billig nato-ammo var tanken).

Link to comment
Share on other sites

Takker.

 

Grunnen til at jeg spør er denne artikkelen:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_14

 

Hvor det står: The Mini-14 non-target versions can fire both the popular .223 Remington cartridge and the similar military 5.56x45mm cartridge.[1] The target model Mini-14 rifles are chambered only for the .223 Remington cartridge.

 

Nå er ikke wikipedia alltid 100% til å stole på, men er du helt sikker på at du har rett i at man kan bruke 5.56x45 i Targetversjonen?

 

Et lite spørsmål til: Demper til target-modellen - blir dette et problem mht resonansdemperen e.l.?

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg anbefale herren en rimelig O/U hagle i stedet? Har ikke personlig erfaring med denne hagla men se:

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 291207.ece

og her:

viewtopic.php?f=3&t=28496

 

Ikke veldig anbefalt akkurat men kan selvfølgelig være mandagsutgaver? Kan se ut som den har portet løp også, dvs mere smell mest sannsynlig? Ikke bare positivt da de fleste ikke bruker hørselvern når de jakter med hagle.

 

Har du kikket på hagla selv? Hvordan ser den ut kvalitetsmessig? Vet du av noen som er fornøyd med den?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...