Jump to content

Howa .308 win til langhold??


LeivVidar

Recommended Posts

Hei!

Jeg er da en kar som såvidt har prøvd litt langholdskyting. Dette skjedde da jeg var i militæret og vi skjøt på selvanvisere med NM149 på ca 620 meter med NM60 ammo. Skjøt også med 12,7 barrett (noe som var en stooooor opplevelse i seg selv!) på ca 900 meter. Dette med skyting på såpass lange hold syntes jeg var utrolig gøy! Kjempeartig å høre klanget fra selvanviseren først flere sekunder etter treff hehe :D

 

Det jeg da har å rutte med er ei Howa 1500 .308win jaktrifle med en Leupold VX-1 3-9x40 på toppen. I og med at militæret ødela økonomien min har jeg ikke råd til annet enn kuler & krutt, men jeg har funnet ei utrolig ladning som går hull-i-hull på 100 meter. (167 grs Lapua Scenar med 42 grs N-11 som skyvekraft) Jeg har ikke kronografert denne ladningen, men har en mistanke om at hastigheten ikke er allverden. Etter litt forskning med QL har jeg anslått hastigheten til labre 740 m/s.. Er ikke denne hastigheten noe lav for denne typen skyting? Kula vil da altså falle ca 2,5 meter på 500 meter ved innskutt på 100 meter..!

 

Jaja vil bare si at dette er noe jeg har lyst til å prøve litt mere hvis muligheten byr seg

 

Kom gjerne med innvendinger på annet krutt/kuler og ladedata som gir større hastighet

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme utstyrspakke som deg, og er kjempefornøyd. Men tror nok jeg kommer til å bytte ut Leupolden med en litt mer taktisk kikkert.

Kulere justeringsratt, større justeringsområde, muligens mil-dot, midre dekkende trådkors og høyere forstørrelse.

Men siden du nevner at økonomien ikke er på topp, burde du kanskje vente litt :)

 

Ladninger som gir bra presisjon på 100 meter, vil nok gi gode resultater på lengre hold så lenge hastigheten er fin og BC'en på kula er nogenlunde høy.

Link to comment
Share on other sites

Det var jeg som skaffet deg kruttet. Du kan gå opp til 44-45 grs med Norma 11, alt etter hvilken hylse du bruker. Jeg bruker 44 grs i Lapua hylser og 44,5 i Norma hylser, Federal 210 hette og COL 71mm. Dette gir en hastighet på ca 810m/s fra ei 22" pipe. 3 skudds samlinger med et snitt på 12 mm i min rifle. Du kan også prøve 10 grams Scenar, den har .508 i BC mot 10,85 gramerns .470. 10 grammern har lang bæreflate, og tåler ofte mindre krutt en 10,85 grammern.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...