Jump to content

22.. til fripistol


aesop

Recommended Posts

finnes det ammo som er spesielt tilpasset fripistol på 50 meter?

 

bruker nå sk standard +, men er jo alltid på leting etter noen ekstra poeng :D

 

Eley Teenex er vel kanskje den patronen generelt som har størst potensiale til å gå godt. Men prisen er drøy. Hvis jeg ikke husker helt feil koster den rundt kr 3,50/stk. Stenvåg er importør, hør med han .

Link to comment
Share on other sites

Noe dritt å teste fripistol med anlegg, men fikk prøvd en 15 forskjellige sorter. SK pistol match fikk jeg den minste samlinga med, men SK standard+, Eley pistol extra, Eley Tenex og Eley match (2dre rangs Tenex) gikk også nesten like tett.

Skal prøve disse nærmere for å se hva som går best i min pistol.

Prøver du ut disse i din så er det håp at du finner noe som går hull i hull.

Får se om det er noen mulighet å få satt på en kikkert på pistolen, da har det vert atskillig enklere å teste ammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Fortsetter litt her jeg.

 

Har nå byttet fripistol, fra pardini fpm til Morini cm84e.

 

Ble etterhvert fornøyd med pardinien, men siden jeg er morinifan og har det i standardpistol og luftpistol så ville jeg bytte.

 

 

Har merket med Morinien nå at den kaster ut tomhylsene dårlig, må pirke de ut med en spesialdesignet langefingernegl. I og for seg ikke et veldig stort problem, men det er da et moment å ta hensyn til under konkurranser.

 

 

Jeg har prøvd cci st. Sk. St. + samt diverse eleytyper. Gammel odin (cbc) samt norma jaktmatch i den, med samme resultat.

 

Unntaket er en hylse jeg pleier å sette i for å ta det siste avtrekket slik at jeg ikke klikker mot tomt kammer. Denne kastes ut ca en halv meter. Noe jeg regner med er pga at rimen er slått så den er blitt bredere.. Så utkasteren er ikke defekt. Har lest om flere som har denne erfaringen, men ikke funnet gode svar. (hørte at det kunne hjelpe å pusse vekk alt fett og smøring fra patronene slik at de ble helt tørre, men ser ikke helt for meg å sitte med det, hvis det finnes andre måter)

 

Pistolen er bare noen dager gammel og har såvidt gått 200 skudd. Mulig det er en sjanse for at det må gå seg til litt, kan jo håpe..

 

Spørsmålet mitt er da etterhvert som følger:

 

Vet noen om en patron som har en litt kraftigere rim enn andre, som i tillegg går godt på 50 meter fra et løp på 29 cm?

 

Skrev dette på tlf i halvsøvne så jeg beklager en noe rotete layout :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gammel tråd, men samme problem idag :winke1: Har kjøpt meg en ny Morini CM84E fripistol.

Prøvde først CCI Standard. Etter 20 skudd var det umulig å få ut hylsene uten bruk av skrutrekker. Pusset løpet rent og testet litt flere typer ammo. Best fungerte SK Pistol Match. Lett å entre i kammeret og tette samlinger når skyttern gjorde ting riktig. Fortsatt noe treg på utkastet. Testet også to typer Eley. Grønn Eley og Eley Training Match 100. Begge var trange å kamre og vonde å få ut av kammeret igjen. Presisjonen var bra nok til mitt bruk. Ser at Morini testskyter fripistolene sine med Lapua Midas + , har kjøpt meg en pakke med 500stk for test. Tror kanskje Morini leverer fripistolene med trange matchkammer ? Ser ut som om ammoen fra Lapua har mindre dia på hylsene enn feks CCI og Eley.

 

Flere som har samme erfaring ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...