Jump to content

Bruk av skikkelig gammel ammunisjon


fanafjorden

Recommended Posts

Jeg ser av forumet at det ikke anbefales å bruke gammel ammunisjon. Jeg har skutt ca 400 skudd i 7,92 mauser med ammo fra 1938 og tilsvarende gammel ammo. Patronene jeg har en god del igjen av har fungert utmerket både hva gjelder presisjon og driftsikkerhet. Er dette egentlig noe problem bortsett fra å være nøye med vask og stell av børsen etter bruk. Kulene er i så fall ikke noe i veien med og derfor lurer jeg på hva som er enkleste måten å evt. å plukke ut kulene for å bruke disse til senere ladning av "fersk" ammo.

Det dreier seg jo om en del skudd da jeg har et bra lager igjen av disse eldgamle patronene.

En annen merkelig sak er at da jeg kjøpte riflen var det svært mye gravrust i løpet som ble vasket og pusset etter alle kunstens regler. Det viser tydelig fremdeles at det har vært rust i løpet selv om allt løst er pusset bort. Det rare er at presisjonen faktisk er svært så god allikevel. i hvertfall på 100 meter går den i tieren med åpne sikter og ingen slengere uten at jeg gjør feil selv.

Link to comment
Share on other sites

Så gamle patroner har vanligvis tennhetter som danner korrosive stoffer når de går av, noe som gir rust i løpet. Rett etter skyting kan du gjerne helle en del varmt/kokende vann gjennom løpet, for deretter å pusse godt på vanlig vis. Dersom du skyter dem i en halvautomat må du plukke fra hverandre "leamikken" og pusse den også, litt styrete. Utover den ekstra pussejobben er det bare å skyte, dersom patronene ser fine og hele ut.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å peise i vei skuddene. Så lenge det ikke er irr på patronene så går det sikkert bra. Og skulle du få klikk, så følg prosedyren for det. En ting du kan være oppmerksom på er at eldre patroner har hetter som gjør at det danner seg korroderende gasser, så - olje inn godt etter skyting - tørrpuss - og sett inn med olje igjen for lagring i skap mm.

 

Har selv skutt med gammel ammo - og det gikk så det grein. Gamleste patron jeg satte i var merket med 1907 - dernest 1911. Utrolig at det fungerer spør du meg.

 

Løpet trenger du ikke å bekymre deg over - hvis det ikke var alt for mye gravrust. Få en børsis til å kikke på det om du er usikker...

Link to comment
Share on other sites

Eldste patronen jeg har skutt var merket 1898 8)

 

De lærde sier at gamle årganger er best - det ble sagt på hytta en gang under jakta... mulig de snakket om noe franskt brunt noe :) oppi all ammopraten....

 

Og den smalt godt Hassel ? (regner med den var førstegangsladet)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...