Jump to content

Hjemmelagd baffel


Sir jamalot

Recommended Posts

Idag tok jeg en liten test på mitt Hornady kruttmål med tanke på hvor stabilt det var alt ettersom hvor mye krutt som befant seg i hopperen. Startet med 20.9gr innstilling på inserten og full hopper, veide 15stk ladninger, deretter tømte ut halve, veide 15stk og tilslutt lot det være igjen ca 3cm kruttnivå og veide 15 stk.

 

Skal spare dere for alle tallene, men ifra full til halv hopper var det fint lite forskjell, ladningene lå +- .15gr, altså ikkeno å mase over. Men på det siste nivået begynte ting å skje. Plutselig fikk jeg ladninger med .3-.4gr forskjell innimellom. Jeg bestemte meg da. Jeg trenger en kruttbaffle (Og noen vil kanskje si mindre fritid)

 

En Baffle ligger nederst inni hopperen og sperrer for krutt rett over, og lar krutt renne inn ifra sidene. På denne måten vil ikke all vekten ifra kruttet over pakke sammen kruttet nede.

 

Etter å ha sjekket midway og som vanlig ha fått bekreftet at det firmaet tar blodpris begynte jeg å se litt nærmere på bilder av denne saken. Ikke avanserte greier. Selv jeg greier å lage dette.

 

Så jeg satte igang. Material? Metall har nok fungert absolutt best, da slipper man å tenke på statisk osv.. Funderte på om jeg skulle gå løs på ølbokser og av alle ting; et stort pizzahjul.. Men nei.. Plast.. Rota litt rundt i bilen (Der ligger det mye rart, mye fin korrodert ammo liggende under reservedekket feks) og fant en tom vindusspylervæskekanne. Kanskje litt tynt men det får duge. Dessuten er det enkelt å jobbe med.

 

Etter å ha satt saksa i kanna begynte den flotte lukta av 2mnd gammel innestengt spylervæske damp å bre seg i rommet, uhyggelig nok rippa den opp i stygge minner om en telttur med ekstremt dårlig heimert for noen år tilbake..

 

Tok innvendig mål av hopperen og tegna ned på plasten, la til litt ekstra på to sider pga at baffelen må brettes og sto til med min trusty kjøkkensaks.

 

baffle1sb9.jpg

 

Bøyde baffelen og testa om resultatet gikk neri hopperen? Langt ifra.. Blir smålig irritert over at hver gang jeg prøver å gjøre noe som innebærer over to mål så driter det seg. Går så ut på trappa, tenner en røyk, surmuler litt. Går så bestemt inn, greier å smelle stortåa i dørlista med all kraft.. Tenner på ALLE plugger.. Gir ifra meg en rekke banneord så høyt naboen som sitter på verandaen 30m unna slutter å snakke. Går så inn på badet, surmuler litt.. Bestemmer meg for å gjøre noe som pleier å funke å funke hver gang; Vi tar det på øyemål så driter vi i åssen det ser ut :mrgreen:

 

Resultatet ble slik.. Det begynte pent, det endte skjevt og jævlig. Men så lenge det funker så why not.. Det skal ligge 1/2kg krutt oppå den allikevel, ingen som kommer til å se den da..

 

baffle2ju2.jpg

 

Målte så ut midten (Akkurat det greide jeg) og bretta den forsiktig. Man vil at denne greia skal ligge med motstand mot veggene i hopperen, bretter man for mye så ligger den bare å slarker neri der. Puffa den forsiktig ned i hopperen og var obs på at de to hullene på sidene ikke lå rett over der rotoren "fanger" opp kruttet.. (På hornady ligger ikke dette hullet i senter av hopperen, men litt til siden. Sikkert deres løsning på en baffle, det funker iallefall ikke bra nok)

 

baffle3oa2.jpg

 

baffle4xp6.jpg

 

Fylte hopperen full av krutt, i dette tilfellet N110 ettersom dette målet kun blir brukt til 44mag. Tok 20-30 drag i hendelen for å se at ting fungerte som det skulle. Kruttet rant pent og pyntelig igjennom de to hullene og la seg som en liten haug under. Akkurat slik jeg ville.

 

Litt større bilde slik at det vises bedre

baffle5ko4.jpg

 

Testing får jeg ikke til enda. Kruttvekta mi skal få en egen hylle på veggen langt bort ifra ladebenk og høytalere først. Jeg måtte rekalibrere etter hver 2 ladning når jeg testa nivået første gang, og det er, tro det eller ei, en grense på hva til og med jeg gidder! :mrgreen:

 

Men jeg ser ingen grunn til at det ikke skal funke. Så hvorfor kjøpe sånt til blodpris når man kan lage det selv. Fins artigere ting å bruke penga på..

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...