Jump to content

Optikk til elgrifle


1983

Recommended Posts

Skal bygge meg elgrifle!

Lurer på hvilken optikk jeg skal velge, har tenkt en del på aimpoint siden det skal bli ren elgrifle. Men klarer ikke helt å bestemme meg. Er litt usikker på hvilke montasjer en aimpoint bruker? Kunne jo vært greit å kunne veksle mellom kikkert og aimpoit uten at låsekasse blir full av hull.

 

Blir picatinnyskinne løsningen da?

Link to comment
Share on other sites

Jo, samme funksjonene vil bli dekket, har egentlig ikke behov for lys i kikkert heller. Men tanken bak aimpoint er at den er utrolig liten. Men leser en del om folk som ikke liker aimpoint.

 

Mulig det er best å gå for kikkert siden det er jeg har på de andre børsene.

 

Vil tro det er en vanesak å bruke aimpoint?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte lys var tingen siden du lurer på Aimpoint. Det er jo i praksis ikke annet enn lav/ingen forstørrelse med lyspunkt.

 

Når du sier at du ikke trenger lys i kikkerten, vil jeg anbefale å kikke inn i f.eks en Trijicon. De bruker ikke batteri til å drive lyset. Jeg syntes den ser svært giftig ut til storvilt. Har brukt både den med tysk 4 med lys og lysende trekant. Jeg kan ikke se at noe er særlig bedre for raske skudd.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@1983, skal du bruke den som hundeførerbørse da, siden du satser på Aimpoint ? Hadde vell vært kjekt med en liten kikkert om du satt på post. Eller har dere stortsett trange poster ?

Link to comment
Share on other sites

Men tanken bak aimpoint er at den er utrolig liten.

Dersom du vil ha noe som virkelig ikke tar mye plass er vel et Docter Sight eller liknende noe? På korte avstander og i tett skog ser jeg for meg at det må være veldig bra.

 

Ellers ville jeg selv ha gått for en 1-4x2? variant. Disse siktene kan ofte monteres veldig lavt og tar ikke store plassen. Har selv en 1,5-5x24 som ser veldig smekker ut på riflen. Denne skal jeg dog antakelig skifte ut da den faller litt mellom to stoler, så den skal enten skiftes ut med noe som kan skrus helt ned til 1x, alternativt dersom jeg synes 1,5 rekker vil jeg heller ha en 1,5-6x42 med bedre alroundegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går med lignende planer for en skogs/hundeførerbørse, så jeg kan jo lufte noen av mine tanker.

Jeg jakter med en Blaser R93, så jeg satser på et ekstra løpssett i 52cm lengde med rødpunkt, godt mulig også supplert med en 1,5-6x42. Jeg har prøvd endel forskjellige rødpunkt og kommet frem til at jeg foretrekker "åpne" konstruksjoner, f.eks. Docter Sight, Zeiss Compact Point etc. Dette fordi jeg synes jeg finner punktet raskere og lettere. Av rødpunktsikter med rør er vel Aimpoint sannsynligvis de beste som er å oppdrive, og de har suverent best batterilevetid. Aimpoint leverer sikter som enten har integrert montasje for Weaver/Picatinny eller som bruker standard ringer i 1" eller 30mm. Større rørdiameter og kortere rør gjør det også lettere å finne punktet.

Anbefaler å prøve noen forskjellige og finne ut hva du foretrekker.

Link to comment
Share on other sites

Docteren kan du få med en montasje som setter den oppå en konvensjonell kikkert. Da har du begge deler tilgjengelig. For min egen del heller valget mot en Zeiss CompactPoint med integrert Blaser-montasje og en europeisk 1,5-6x42 i egen montasje, men det valget av løsning er tett knyttet opp mot Blasers montasjesystem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er den jeg bruker nå. Uten lys. Beste lavforstørrende kikkerten jeg noensinne har brukt. Etter det trådstarter spurte om, trodde jeg kanskje det var i litt feil prisklasse. De er jo uforskammet dyre da. :cry: Men sånn er det jo som regel. Man får det man betaler for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...