Jump to content

Skudd fra 1953


Tyren64

Recommended Posts

har endel mauser skudd som ser ut til å være fra 1953. Er Raufoss som har produsert dem, men er litt usikker på cal.

På eskene står det : 15 stk 7,62 mm skarpe skudd cal30 Ball, M2 i ladeskinner av 5 patroner for MAUSER GEVÆR Parti 1011/53

Litt artig å vite litt om disse om noen der ute vet.

Vil tro dem er ubrukelige, men har ligget tørt å kaldt i masser av år. Så hylsene er sikkert greie. Verken eir eller andre skader.

Link to comment
Share on other sites

Korrosive hetter(dvs puss etter skyting!)

Berdanhetter(dvs ikke brukbare til omlading utan videre sermoni, dessuten er hylsene gamle så messingen kan være sprø)

Sannsynligvis greie skudd å skyte, men bruk briller.

Om det står RA bakpå hylsa (mener det sto RA i 53, kan og stå AYR, det sto det iallefall i 54) så er det raufoss ammo.

Link to comment
Share on other sites

så du mener dem bør gå i en Winchester mod 70 30.06 også ?? :mrgreen:

Er bare litt skeptisk til kruttet etter så mange år til tørk :lol:

Til Høggern......det står RA bak på dem....en R på ene siden å en A på andre

I verste fall, er kulene noe å kunne bruke ???

Link to comment
Share on other sites

Du vil nok muligens få ein del klikk med dei skota. Har eindel av same sorten sjøl, og bruker same rifle som deg.

Men som sagt over, puss grundig når du e ferdig. Presisjonen e ikkje nåke å klaga over, godt nok til trening/morroskyting.

Link to comment
Share on other sites

Om det står RA bakpå hylsa (mener det sto RA i 53, kan og stå AYR, det sto det iallefall i 54) så er det raufoss ammo.

Tror at "Rødfoss" sluttet med AYR i bunnstempelet omkring 1952/1953 for .30 BallM2-ammoen, slik du sier.

Hettene er korrosive, og krever grundig puss etter skyting.

Raufoss brukte nok AYR-i bunnstempelet i annen og grovere ammo en tid etter dette, tror jeg, men det blir en helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

AYR er ikke sett på 3006 ammo fra før 1954 av meg. Var RA merking på de 7,92, 6,5 og 7,62(3006) jeg har sett som er produsert fram til 53. Har hatt endel av alle tre typer, 7,92 fra 48-50, 3006 fra 50 til 54(kun den som var AYR merka, og da kun i 54 lot) og 6,5 fra 40 til 51. Alle unntatt 54 lot 3006 var RA merket.

Link to comment
Share on other sites

AYR er en bunnstempling Raufoss ammunisjonsfabrikker brukte en periode etter krigen, kun på militær ammunisjon så vidt jeg vet. Kan ha noe med at Remington Arms brukte RA som bunnstempel i samme perioden(kun spekulasjoner fra min side).

 

Men jeg vet ikke hva det står for.

Link to comment
Share on other sites

noen som vet hva slags krutt dem brukte i ammunisjonen på den tiden ??

Har egentlig ingen betenkeligheter med å bruke disse da dem ser bedre ut enn mye av ammoen man kan kjøpe i dag.

Derimot var det en del krag skudd som lå i en plastpose, disse ser dårlige ut. Kulene er helt blanke på disse, forøvrig ca samme årstall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...