Jump to content

Winchester mod 70 cal 30.06


Tyren64

Recommended Posts

Hei

Lurte på om det er noen her inne som har erfaring med Winchester mod 70 i cal 30.06??

Hvordan er det med rekyl i en slik børse om man sammenligner med en hagle 12/70 ?

Har selv en winchester 222, å denne er utrolig god å skyte med. Her kan man ikke snakke om rekyl :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd en m70 i 30-06, men er vel ikke noe mer rekyl i den enn en gjennomsnittlig 30-06.

 

Å der er ikke rekylen noe å snakke om....

 

Kommer vel litt an på ladningen i patronen man legger i 12/70`n og i 30-06`n.

Blir litt raskere rekyl i 30-06`n gjevnt over....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en win m70 i 30-06. Er overlevbar rekyl, men var kraftigere enn hagla syntes jeg.

Etter at jeg satt på demper er den selvsagt mye snillere.

 

edit: med ferdig patroner var den kanskje ganske lik hagle jaktladning, men jeg lader selv så da ble rekylen endel kraftigere.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min Win mod70 .30-06 lenge(over 35 år), og elsker dette våpenet. - Rekylen blir selvfølgelig ikke å samenligne med din .222, men fullt ut hanterlig. Mye avhenger av vekt på kule, og mengde krutt.- o6en kan lades i en mengde kulvekter alt ifra 110gr - 220gr. Har ladet sgs alle forekommende og får bra presisjon. Skulle noen stikke seg, ut så er det spes kuler i 165gr som slår "uhyggelig" tett, men skyter også hull i hull både med 150gr og 125gr.- Win m70 har som jeg ser det, markedets beste sikring, og når den også er trivelig hanteringsmessig med godt avtrykk bla (lett justerbart),så er valget lett. - Rekyl ? LEGG deg ned, eller SITT å skyt med hagla, så tror jeg du merker den også. Mvh

Link to comment
Share on other sites

misima:Fabrikkatroner ligger ofte opp mot maks, så hvis du har rekyl som er en del kraftigere med hjemmeladet tror jeg nok du bør dobbeltsjekke disse ladningene.

 

Rekylen i tungt ladede jaktskudd i 12/70 gir mye rekyl, men det er ikke ofte man ligger og skyter serier med mange skudd med hagle. Det er jo liggende skyting som er problemet med rekyl.Det er mange som synes rekylen i en 30-06 er i overkant, men de fleste greier vel å takle dette etter litt trening.

 

Det er vel en del av disse som er ganske lette, vekt er jo en viktig faktor. Hva gjelder stokkutforming tror jeg ikke disse er av de verste.

Link to comment
Share on other sites

takker for mange gode svar.....

Går nok for denne jeg da. Når det gjelder rekylen så har aldrig dette vært noe spess problem for meg. Man skal jo "kjenne" at skuddet går :D

Var egentlig ikke ute etter ny børse, men ny kikkert til min 222. men da jeg fant denne med meopta sikte 7x50 , måtte jeg bare slå til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...