Jump to content

Den "ultimate" ladning i cal 222


Tyren64

Recommended Posts

Vet at det er en hel del av dere der ute som har en eller annen form for det "ultimate" skudde til revejakt. Nå vil jeg gjerne at det er dem som enten har, eller har hatt cal 222 som helst svarer.

Har prøvd en del skudd gjennom tidene på rev, men fortsatt ikke funnet et eneste et som jeg kan si jeg er 100% fornøyd med.

Kansje setter jeg for store krav. Men når jeg sier det "ultimate" skudd, da mener jeg:

 

1. skuddet skal være i cal 222

2. kulen skal være å få kjøpt i en standar våpen forretning i Norge

3. skuddet skal man kunne stole på at det dreper

4. skal ikke lage kjøttdeig av reven.

5. bør være stabilt ut til minst 200 m

 

Nå tenker jeg ikke på pris på noen komponenter, det er likegyldig.

Hadde vært litt morro å hørt om det finnes noe "mirakel" medisin innom denne jakten :lol:

Link to comment
Share on other sites

hei

tror nok at min antagelse var rett her når det gjaldt den "ultimate" patron til revejakt. Av 51 stykker som har vært innom å lest innlegget, er det ikke en som har svart. Tror kansje dette skyldes at det er veldig vanskelig å finne det ultimate. Å der er jeg enig........tror ikke man kan finne noe som er perfekt. Alt kommer an på hvor man treffer, om reven står i ro, hold osv.

Når det gjelder bly eller stålspiss, har jeg selv en oppfatning av at begge dreper like bra om man bare treffer riktig. Brukte siste reven jeg skjøt til en liten test.

Hang denne opp i et tre på ca 100m å brukte den som "blink"

først skjøt jeg en 55gr blyspiss, ikke noe vakkert syn da denne hadde truffet i et ribbein å dratt med seg det meste ut på andre siden.

Så en 55gr FMJ på samme avstand, denne hadde også ekspandert da den traff rett i lårbeinet. Heller ikke dette var noe pent syn.(Var samme kule som jeg skjøt reven med, men da var det bare et utgangs hull på størrelse med et kronestykke)

Til sist en 35gr V-max, dette var den eneste kulen som ikke gikk gjennom. Men tror den hadde ødelagt det som var igjen innvendig i reven.

Så om jeg kan trekke noe konklusjon av dette må det bli at dersom jeg vil bruke skinnet, må jeg bruke helmantel eller V-max. Håpe på at helmantelen ikke treffer di største beina eller at V-maxen ikke går gjennom. Blyspissen har jeg aldrig opplevd har stoppet innvendig, men bestandig ødelagt totalt.

Håper på andre synspunkter på dette.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg vilken kule (55gr bs), som du prøvde. Vet heller ikke vilken hastighet den var ladet til. Selv ville jeg ikke bruke helmantel på reven i 222en. Blir altfor marginell mtp treffpunkt. Tror ikke at din helmantel (som du skøt i lårbeinet) ekspanderte, men at den veltet/tumlet ved anslaget og dette gir "stygge" skuddsår.- Vmax i 222 har jeg ingen erfaring med, men den er sikkert bra.- Min egen favorit i denne kaliber er Lapuas 56gr blyspiss ladet til moderate 860 m/s (ca). Det ligger 23gr N140 bak.- Dette er en kule som holder gott sammen i dette hastighetsområde og den som jeg stoler mest på til bruk på rev/rådyr(når jeg nå bruker 222en til dette, foretrekker 30-06, også til dette).- Lykke til, artig å prøve seg fram. Mvh

Link to comment
Share on other sites

23gr N140, hva vil det ca si i N130?......lurer på om det blir vel fullt da :D har aldrig prøvd komprimerte ladninger før, så er litt skeptisk der. vet heller ikke om hastigheten blir å stige noe om jeg komprimerer.....

Har ikke fått kronografen enda, så jeg kan desverre ikke si hvilken hastighet den hadde. men etter utgangen på den siste, så ser jeg ikke bort fra at den har tomlet ut. For det så ikke fint ut.

Alle kulene jeg bruker er remington, dem jeg prøvde her var 55FMJ og 55SP + V-max

Link to comment
Share on other sites

heisann

 

Jeg anbefaler 35 gr V-max.Jeg bruker Lapua hylser, 35 gr V-max og 21,5 gr Norma 200..God presisjon og god effekt i rev, ravn, kråke og Skjære. Har ikke prøvd andre ladninger for denne kulevekten, da den funker topp i min Sako..

 

Kunne tenkt meg å forsøke med 40 gr og 50 gr av samme kule..

 

 

Njål

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lapuas ladetabell med N130 bak 56gr kule: startlad 19.4gr - 870m/s.-- Max. 21gr - 940m/s.- Med N140 blir hylsa ganske full, men behøver ikke komprimere, nå er jo N140 et rel langsomt krutt i 222en, men det "funker" bra med de tyngre kulene. Jeg bruker N120 når lettere kuler (45gr/50gr) skal brukes.- N130, som du bruker er nok mere "brukbart" i et større spekter kulvekter i 222. - Nå har jeg mye N140, kjøper 3kg i slengen og lader med det i mange ulike kaliber, 6.5mm(krag) -.308 - 30-06 (lette kuler). 30-30 - 45/70 og altså også i 222rem med litt tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

er ferig med butikk kjøpt ammo :lol:

Hvordan er det med riflestigningen??......noe plasser står det at dersom du går opp i vekt på kulene, må du ha mindre stigning. Mens andre plasser står det motsatte....

Regner med at jeg har 1:12 eller 14 på min da denne er fra først på 80 tallet.

Link to comment
Share on other sites

noe plasser står det at dersom du går opp i vekt på kulene, må du ha mindre stigning. Mens andre plasser står det motsatte....

 

Det står nok slik fordi det kommer an på hva den som har skrevet det tenker på som mindre stigning.

1:14 passer for kuler opp til 52-55 grs

Skal du ha tyngre kule må riflestigningen din være raskere som feks 1:12, 1:10, 1:9 osv alt avhengig av hvor tung/lang kule du skal bruke.

 

Så: lavere tall = raskere riflestigning = kan bruke tyngre/lengre kuler. 1:12 betyr en runde pr 12 tommer, altså raskere enn 1 runde pr 14 tommer.

 

I min Vixen 222 med 1:14 så klarer jeg konvensjonelle 55grs kuler i høy hastighet, mens feks BT-kula ikke stabiliserer i samme vekt fordi den er lenger. Har du 1-12 så bør du klare noe tyngre kuler enn 55 grs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...