Jump to content

Marlinrifle i ruskvær


Recommended Posts

Hei.

 

Eg har kjøpt meg ei fin Marlin 1895 XLR rifle som eg ønsker å bruke på jakt.

Da eg kjøpte rifla tenkte eg å ha ei robust alværs rifle for bruk på korte hold.

Men etter kvart som eg har studert slutstykket ser det ut som det ikkje er symetrisk låsemekanisme. Vil dette påvirke våpnets nøyaktighet i regn og ruskvær (slik som Krag Jørgensen rifler)?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Eg har kjøpt meg ei fin Marlin 1895 XLR rifle som eg ønsker å bruke på jakt.

Da eg kjøpte rifla tenkte jeg å ha ei robust alværs rifle for bruk på korte hold.

Men etter kvart som eg har studert slutstykket ser det ut som det ikkje er symetrisk låsemekanisme. Vil dette påvirke våpnets nøyaktighet i regn og ruskvær (slik som Krag Jørgensen rifler)?

 

Hei

 

Grattis med ny børse da. Marlin XLR er et flott våpen som også er kjent for å være presist. Hvilket kaliber er det?

 

Har lest masse om marlin rifler og har aldri hørt at dette er et problem.

 

Nå har ikke jeg noen erfaring med marlin, men jeg har to winchesterrifler mod 94, en i .444 marlin og en i 30-30 win. Har tatt begge disse ut i pøsregnet og ikke lagt merke til noen treffendringer. Trur ikke du kan sammenligne kragen's låsekasse med bøylerifler's låsmekanisme. Slik jeg har forstått det så er svakheten til kragen kommer av at den bare har en låseklakk på sluttstykket. Når patronene blir våte eller glatte så økes trykket, dvs punchen bak mot sluttstykket, og da den har bare en klakk blir dette trykket skjevt fordelt noe som gjør at treffpunktet endres. Bøylerifler som winchester (og marlin tipper jeg) låser sluttstykket bak av en vertikal bolt noe som sørger for jevnt trykk. At det ofte er en svikt i bøyleriflers mekanisme er en annen sak. Dette fører til at hylsene strekker seg lettere og må files ned oftere enn de som brukes i boltrifler (dersom man lader selv da). Men halseløse hylser som .444 og 45/70 kan jo trimmes mer enn hylser med hals.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Eg har kjøpt meg ei fin Marlin 1895 XLR rifle som eg ønsker å bruke på jakt.

Da eg kjøpte rifla tenkte jeg å ha ei robust alværs rifle for bruk på korte hold.

Men etter kvart som eg har studert slutstykket ser det ut som det ikkje er symetrisk låsemekanisme. Vil dette påvirke våpnets nøyaktighet i regn og ruskvær (slik som Krag Jørgensen rifler)?

 

Marlin mekanismen lider ikke av de problemene kragen har med vått kammer og patroner. Har vært ute i sprutregn og badet med patronene i lomma og de har hatt samme trefpunkt som med tørpusset løp og tørre patroner og kammer så det er ikke noe problem. Dette gjelder 30-30 og 357magnum våpen. Har ikke vært på ruske jakt med 45/70en enda.

 

Hvilke kaliber har du? Kjem pe børse de XLR skal nok kjøpe meg slik jeg også en gang :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...