Jump to content

Kikkert til salong, og parallaxe


ThomasS

Recommended Posts

Er det mulig å kjøpe et sikte som ikke trenger parallaxe justeringer til en salong?

 

Leupold har et sikte 2-7x33 der parallaxe er justert rett til 60 yards. Hvor mye feil kan treffpunktet bli på hhv 30 og 100m da?

 

Hvis mulig hadde det vært SVÆRT ønskelig med et sikte i denne dimmensjonen som har SAMME øyeavstand uansett førstørring. Jeg vurdere også et sikte med fast forstørring. F.eks 6x32 eller lignende. Like greit, da er det ikke så mye å skru på.

Link to comment
Share on other sites

For å få akseptabel praktisk presisjon med .22 må du ha paralaksejustering dersom du skal kunne skyte på både korte og lange hold.

Hvor mye treffpunktvariasjon du får er avhengig av kikkerten, du må montere den og sette våpenet fast. Ved å flytte hodet når du sikter ser du hvor mye siktekorset flytter seg. Det blir også treffpunktsvariasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ser den. Men med et sikte som er 100% på 50m dekker skiveskytingen min. Det spørs bare HVOR mye avviket blir på 30 og 100m. Vil kråka daue på 100m når parallaxen er rett på 50m?

 

Jeg har funnet 2 sikter hos jaktfall som kan være aktuelle. Vortex Diamondback 2-7x33 og Sightron SII 2,5-10x32. Begge er parallaxe frie på 50yds, dvs 47m.

 

Jeg har skrevet til Jaktfall for å høre hva de sier, men jeg får jo ikke testet dette før siktet er kjøpt. Og det er litt seint. Det som er litt merkelig er at store anerkjente produsenter som Nikon og Leupold ikke klarer å lage et sikte med konstant øyeavstand. Det er rimelig irritabelt. Men nå tror jeg ikke f.eks Sightron står noe tilbake for f.eks Leupold rent optisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...