Jump to content

Forskjeller i treffpunkt med og uten demper - rekylopptak?


Lynx

Recommended Posts

Har skutt noen serier med en Blaser R93 i 300 weatherby magnum. Skjøt fra liggende stilling på 200 meter i går, og opplevde at ved skyting med demper gav det treffpunkt midt i tiern, mens når jeg skjøt uten demper, så havnet jeg konsekvent 15-20 cm over. De tre første er med demper, de fire neste er uten. 8'ern er pga manglende bedding av skallen... :lol:

 

IMAG0149.jpg

 

Samlingene var heller ikke helt avskrekkende, så jeg har tydeligvis gjort noe riktig, både med rekylopptak og resten.

 

Så kikket jeg litt tilbake på forrige gang jeg skjøt med og uten demper, men den gangen sittende i benk på 100 meter, så ser jeg også samme tendens, men ikke så voldsomt. Det er nok på grunn at at kroppen ikke tar opp så mye rekyl i sittende posisjon som i liggende.

IMAG0141.jpg

 

Noen som har opplevd det samme med såpass kraftige kalibre?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at den viktigste årsaken til treffpunktendring med og uten demper er at demperen veier litt.

 

Når man henger et lodd ytterst på pipa sier det seg selv at pipesvingningene endres, og da er det helt naturlig at treffpunktet endrer seg. Jeg tror det skal mye til før rekylopptak gir så store utslag.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, det tenkte jeg ikke på. Det er klart at børsa vipper vesentlig fortere opp når ikke demperen på 410 gram tynger ned pipa i front.

 

Det som er positivt, er at det ser ut til å være nogenlunde konsistente treffbilder i hvertfall. Blir spennende å se på dette videre fremover.

 

Andre momenter?

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, det tenkte jeg ikke på. Det er klart at børsa vipper vesentlig fortere opp når ikke demperen på 410 gram tynger ned pipa i front.

 

Det som er positivt, er at det ser ut til å være nogenlunde konsistente treffbilder i hvertfall. Blir spennende å se på dette videre fremover.

 

Andre momenter?

 

 

Det er ikke helt så enkelt som at pipa vipper mindre fordi det henger noe tungt foran. Når kula går gjennom løpet "vrir" løpet seg, akkurat som hageslangen gjør når man skrur på vannet. Denne "vridningen" kalles pipesvingninger, og hvordan disse svingningene går vil avgjøre hvor kula treffer. Jo tykkere/stivere pipe, jo mindre svingninger, og derfor oppleves tykke piper som mer stabile enn tynne.

 

Det er derfor ikke gitt at treffpunktet med demper er lavere enn uten demper. Det kan like gjerne være opp og ned som til høyre eller venstre. Noen få har liten eller ingen treffpunktendring, og såvidt jeg forstår betyr det at man har vært heldig. Tykke/stive piper skal teoretisk ha mindre treffpunktendring med/uten demper enn tynnere piper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...