Jump to content

VM skreifiske


358 Win

Recommended Posts

Skal visst på VM i skeifiske i Lofoten neste helg. Er ikke akkurat sjøvant og lurer på hva slags klær jeg skal bruke for ikke å fryse i hjel og hva slags fiskeustyr jeg skal bruke . Regner ikke med Mepps 1 og 0,15 sen duger på lopphavet. Har forstått at vi skal ut med en fiskeskøyte.

Har dere noen sjøsyke medisin å anbefale utover Korskenkova

Link to comment
Share on other sites

Funker bra med 20-50 pund havfiskeutstyr og en svenskepilk på 4-500 gramm.

Var de en del ganger på 90'tallet, meste jeg fikk var 94kg på 4timer.

Et godt tips er å merke linene, ca hver 5'te favn, hør på skipperen og stopp pilken i toppen av stimen!

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

hei....ja her oppe er det ikke vår i allefall, snøen ligger metertykk enda. Å i den senere tid har det vært utrolig mye vind å dårlig vær. Da alle båtene bruker å være på innersiden av Lofoten, er det en ugunstig vindretning som er nå. Veldig mye "tung" sjø.

Nårtid reiser dere oppover hit da?.......kan sende deg en rapport like før dere reiser.

Link to comment
Share on other sites

Vi reiser oppover på torsdag. Skal fiske fredag. Hvis det er grov sjø tror jeg det er best å holde seg på land. Skal ikke mye til før jeg blir sjøsyk. Skulle fiske makrell i sommer utenfor Tromøya og da måtte jeg på land ganske fort. Noen dønninger som jeg ble grønn i trynet av ganske fort :evil:

Link to comment
Share on other sites

hehe.....ikke alle som tåler det nei. men går å venne seg til det. Viktigst er å ikke sette seg inne i båten, men ha skikkelig frisk luft. Vet ikke hvor stor båt dere skal på, men jo mindre jo bedre. Å aller helst skulle den vært helt åpen for deg da.

I dag har det vært veldig fint vær her oppe, nesten helt vindstille å sol. Så ikke umulig at det kan bli bra til du kommer. Temp er ca +1 til 2 grader nå.

Klær du bør ha med deg er jo en skikkelig god foret kjeledress, stilongs ullsokker å gode sko. Vet ikke om du får lånt slike tykke gummihansker med mansjett ombord, men i såfall må du ha slike. Å noe varmt på hue. Hjelper godt med noe som varmer invendig også :lol:

Svenskpilk på ca 500 g er fine greier, ikke noe lettere.

Link to comment
Share on other sites

Sjyvotta, kjeledress, støvler og varme ullsokker skulle vell holde det.

 

Ordne deg en grei jukse med 500g svenskepilk og noen røde gummimark så er du godt utrustet.

Vi fisker jo kunn til matauk da, men bruker dette oppsettet på juksarhjulet, har fådt torsk på 34kg på det utstyret før.

 

Været er vist lunefult nå. Båtene dro på land garna idag pga dårlig vær som kommer i morgen så :/

 

Mot sjyverk så hjelper vell fint lite. Men etter du har kasta opp så er du nok i fin form igjenn :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Landa på Evevenes torsdag i et skikkelig uvær. Kjøreturen til der vi bodde brukte vi 4,5 timer på. Måtte rett og slett bare stoppe helt opp da det var en hvit vegg i de verste snøbygene men vi kom da frem. Vi overnattet på en hytte ca 15 km fra Leknes og våknet opp til liten storm og snøbyger. Jeg hadde igrunn bestemt meg for å bli på land hvis det var helt forjævlig vær. Da vi kom til Svolvær skinte sola og det var så godt som vindstille, og humøret på hele gjengen steg merkbart. Vi fant båten og vi var tilsammen 13 stk som skulle fiske fra denne båten. Jeg hadde som anbefalt her :D anskaffet meg en stang og 500 gram svenskepilk og 2 røde makk over. Da skipperen ringte i bjella slapp alle ut pilkene og på ca 40 meter var det bunn. Gikk ikke mange sekundene før de første skreiene kom over ripa. Og slik gikk det slag i slag i de 5 timene vi skulle fiske. Jeg fikk ca 35 kg tilsammen ,fordelt på 12 fisk, den største på 11,2kg. Av og til måtte jeg bare ta endel pauser , bare for å fordøye intrykkene så kunne sikkert fisket det dobbelte.

Stemningen på båten og på innveiingen var helt på topp og etter vi kom tilbake til hytta var det ikke mange nordlandspils før det bar i seng etter "slitet" og alle inntrykkene.

Vi fisket bare fredag men burde vel ha meldt oss på lørdag også men det får vi gjøre neste år.

Lørdagskvelden i Svolvær var bare helt topp, masse blide mennesker over alt , og dere nordlenninger er en spesiell rase , lett å komme kontakt med og alltid topp humør.

Jeg er bare middels fiskeinteressert men denne turen er noe jeg virkelig vil anbefale alle!!!

Bare det å oppholde seg i Lofoten er en så overveldene naturopplevelse at bare det er verd turen

Link to comment
Share on other sites

Er ingen garva rådyrfanger, men kan gjøre et forsøk.

I verste fall kan vi spraylakkere noen harer :D

 

hahahahaha!!!!! :lol:

 

No sia det er kommet Lofast mellom fastlandet og Lofoten skal du ikke se bort i fra at der plutselig dukker opp noen streifdyr. Har vært observert rådyr i Vesterålen og på Andøya.

Link to comment
Share on other sites

Hmm..la meg korrigere litt. Det er rådyr på Andøya..på flystasjonen. Å det er observert både rådyr og hjort et par plasser i Vesterålen/Lødingen. Bl.a hjort i Djufjordalen for noen år siden under elgjakten. Det sto om det i Bladet Vestereålen den gangen.

Beklager at dette ble helt O.T...

Link to comment
Share on other sites

vel, skreifiske vm er vel over, så om det sklir ut litt gjør vel ikke noe :lol: Har da kommet elg til Lofoten også, er ikke mere enn 5-6 år siden den første ble observert her. Å nå er det såpass mange at dem snart kan åpne for kontrolert jakt på den. Så håper det kommer rådyr også.

Men skal se om jeg kan spraye noen harer :D

PS. hva slags farge ønsker du ??? :lol:

Link to comment
Share on other sites

vel, skreifiske vm er vel over, så om det sklir ut litt gjør vel ikke noe :lol: Har da kommet elg til Lofoten også, er ikke mere enn 5-6 år siden den første ble observert her. Å nå er det såpass mange at dem snart kan åpne for kontrolert jakt på den. Så håper det kommer rådyr også.

Men skal se om jeg kan spraye noen harer :D

PS. hva slags farge ønsker du ??? :lol:

 

I 97 var det 2 elger på Vareidet..den ene svømte tilbake åver fjorden..den andre ble tatt av"steinras" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

har hørt rykter om at det skal være en lokal hjortestamme som holder til helt på nordvest siden av øya. men er så ufremkommelig der at ingen verken har sett eller hørt mere til dem :lol:

Pulver.....det stemmer nok at det er såpass lenge siden ja, men det var de første "innvandrerne" med pels på som kom til øya :roll:

Link to comment
Share on other sites

ja, var vel rundt 97 som "pulver" sier. Jeg flyttet hjem her 2003, å fikk nesten sjokk når jeg fikk se å høre hvor ofte det ble sett elg her. Da di første ble sett trodde jo ikke folk at dem hadde noen mulighet til å overleve her. Bare synd at dem ikke kan holde seg i fjellet der dem hører hjemme-

Link to comment
Share on other sites

nå er det mye elg her på vestvågøya.....sikkert mellom 20-30 dyr spredd.....husker tilbake tidlig på 90 tallet,da jeg så elg i vik.mener det var disse som dro videre vestover.ku og kalv.

ellers så var det en som hadde rapet ned fjellsia i i drikkevannet i mørkdalen for en 3-4 år siden.vi fant den under sausankinga.denne ble partert og fjernet.

ellers tror jeg lofotøyene hadde vært perfekt sted for rådyr.milde vintre,og rovdyrfritt.untatt reven da.men nå synes jeg det begynner å stabilisere seg på den fronten.ca 200 rever er felt på 12 år her i området.49 på bare di 3 siste sesonger til nå.

tro om det er helt umulig å få satt ut rådyr her,med lov?

kanskje lage egen tråd om dette?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan man skal gå fram for å få lov til å sette ut rådyr...eller om man trenger tillatelse for slikt. Blir kansje vanskeligere å få tak i dyr å sette ut. Måtte jo enten være kalver, eller drektige dyr....

Å selv om vi tar ut en god del rev, så er det jo veldig stor bestand igjen å med fare for at han skal forsyne seg av kalver.

Ser jo bare harebestanden her på øya, den har store problemer med å ta seg opp pga av rev å ørn. Den lille bestanden som er her ble jo innfanget i Finnbyen(Flakstad) av VVJFF for mange år siden.

Men skulle gjerne vært med på et prosjekt med rådyr, helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...