Jump to content

kikkertsikte til luftgevær


danielomg

Recommended Posts

Der er i hvert fall et par hensyn å ta:

- Siktet bør ha ekstern parallaksjustering ned til 10m pga. holdene du skyter på

- Hvis det er et stempelgevær må sikte og montasje være solid. Stempelmekanismer gir en rekylimpuls sammenlignbar med en grovkalibret storviltrifle, Man merker den ikke i samme grad fordi den slår fremover.

 

Ut fra egen erfaring kan jeg anbefale Nikko Stirling kombinert med montasje fra Sportmatch.

Link to comment
Share on other sites

Nja, siktet må være "laget" for luftbørse siden rekylen IKKE er lik ei grovkalibret rifle. Stempelet slår og møber bunn av sylinderen, fjæra slår etter dette litt frem og tilbake(ikke mye). Disse små bevegelsene har en tendens til å ta knerten på en del sikter. Kjøp et rimelig sikte med justerbar AO

Link to comment
Share on other sites

@Komoden: Jeg påsto da ikke at rekylen er lik en grovkalibret rifle, men at belastningen på siktet er sammenlignbar. Jeg var tidligere bransjetilknyttet, og rådet firmaet jeg jobbet for fikk fra en av de ledende europeiske luftvåpenprodusentene var å ikke bruke sikter som ikke ville tåle rekylen fra en .375H&H. Denne leverandørens produktspekter lå i det øvre ytelsessegmentet, men det er lett å undervurdere hva et sikte utsettes for på luftvåpen. Tror egentlig vi er enig om hva vi anbefaler :wink:

Det kan gjerne være en ide å se litt på britiske luftvåpenfora, siden det der er tillatt å bruke luftvåpen på jakt, noe som medfører at der er store og engasjerte miljøer rundt temaet. Et google-søk med f.eks. nøkkelordene airgun hunting optics bør gi endel resultater.

Link to comment
Share on other sites

@Komoden: Jeg påsto da ikke at rekylen er lik en grovkalibret rifle, men at belastningen på siktet er sammenlignbar. Jeg var tidligere bransjetilknyttet, og rådet firmaet jeg jobbet for fikk fra en av de ledende europeiske luftvåpenprodusentene var å ikke bruke sikter som ikke ville tåle rekylen fra en .375H&H. Denne leverandørens produktspekter lå i det øvre ytelsessegmentet, men det er lett å undervurdere hva et sikte utsettes for på luftvåpen. Tror egentlig vi er enig om hva vi anbefaler :wink:

Det kan gjerne være en ide å se litt på britiske luftvåpenfora, siden det der er tillatt å bruke luftvåpen på jakt, noe som medfører at der er store og engasjerte miljøer rundt temaet. Et google-søk med f.eks. nøkkelordene airgun hunting optics bør gi endel resultater.

 

 

Vi er helt sikkert enige.

 

"Anchored optics are optics that are anchored front and back to handle the forward and backward recoil caused by the mainspring's movement. Recoil in a spring airgun is different than recoil in a firearm in the sense that it isn't only the amount of recoil that matters, but the direction of the recoil as well. Mainsprings cause an airgun to recoil backward and forward while firearms only recoil in a backward direction. It is this two-direction recoil that can cause damage to non-airgun rated scopes.

Scopes designed for firearms have optics anchored to handle the backward movement of the recoil. Airgun scopes require that optics be anchored to handle the two-way recoil generated by the mainspring. But there is a catch to this feature so check our recoil ratings very carefully. Even though a manufacturer may rate a scope for airguns, it may not handle all spring airguns. Some airgun rated scopes are designed to handle only light recoil airguns while others are built to handle the medium and high recoil spring airguns. All rifles shown on our site will show a Recoil Rating of Low, Medium, High or No Recoil. All scopes will also show whether they are made for Low, Medium or High Recoil rifles.

"

 

Ref; http://www.straightshooters.com/documen ... scope.html

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Diana 52 for noen år siden.Det ble da montert et nytt Bushnel Trophy 3-9x40 på den etter anbefaling fra forhandleren.500 skudd seinere var reticlet i kikkerten synlig skjevt.Ny kikkert på garantien og det samme hendte på nytt.

Kjøpte en Weaver K2,5 fast forstørrelse og dette har holdt.

Har senere montert Weaver variabel 1-3x20 som også er dønn solid kikkert.

Disse siktene har ikke paralakse justering,noe jeg ikke har bruk for.

Har en Weaver 1-3x20 liggende helt ny, om noen er intresert.Rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar her inne ! :D men nå må dere huske at det er et sikte til et luftgevær jeg skal ha vil helst ikke overstik 1200 kr ! jeg skal ikke ha et sikte til storviltjakt. vil ha et sikte som funker og er presist til en billig penge ! vil ikke a no sikte til 4000 kr feks.... håper på mere svar ! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å gjenta meg selv...

Ut fra egen erfaring kan jeg anbefale Nikko Stirling kombinert med montasje fra Sportmatch.

Nikko Stirling har et godt utvalg sikter til behagelig pris og egnet for luftvåpen. Sportmatch-montasjene er utviklet for denne bruken, men er etter hvert også blitt populære til bruk på salong- og jaktrifler.

Link to comment
Share on other sites

men har hørt at gamo siktene er bare drit ? er det sant ?

 

 

Tror du det er en Hensholdt?:P

 

Gammo 4*32 etc fungerer utmerket. Holder nok 0 hvis du kjøper ok ringer og fester de godt, men ikke regn med at du kan kneppe deg 10 ut og opp, for å så komme tilbake til senter samme vei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et "BSA" 3-9x40 Sweet 22 kjøpt på XXL. kosta ca 700kr. Hadde det en stund på en Webley Tomahawk, og på et "Winchester x 1000" begge har forholdsvis mye røsk når man trekker av. (Webleyen ble stjålet btw) Nå sitter siktet på et Slavia 631, og der tror jeg det blir.

 

Synes siktet er greit. Skarpt og fint. Fumlete med lokk i metall som må skus fast, men ellers ok. Følger med ekstra turrets hvis man skal bruke det til .22LR

 

Her en snutt når poden skyter på en gong. Første skuddet gikk litt tidlig pga lett avtrekk. Men som sagt, børsa blei stjålet under raid på hytta (8 hytter) fant igjen futteralet i vannet, og der ligger kanskje geværet også..........

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med dette: http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=2117

 

Har ett på luftgeværet (Webley Tracker) og ett på salongrifla. Det førstnevnte har vært med i 4-5 år, og holder fremdeles stand uten problemer av noen sort. Ikke nitrogenfylt eller noe annet fancy, men overraskende allright optisk kvalitet. Til 500 kroner tror jeg vanskelig du gjør et bedre kjøp! Til luftgeværbruk blir vel neppe bruken under spesielt krevende værmessige forhold uansett. En fin ting med dette er "dottene" på trådkorset. Dette gjør det enkelt å skyte på forskjellige avstander, da man raskt finner ut for hvilke hold de forskjellige dottene fungerer. Anbefales absolutt!

Link to comment
Share on other sites

Ja Mildot er fine saker. Jeg kjøpte et billigsikte fra Toolfarm, 3-9x40 med mildot. Helt greit, men ikke supert. Men det er jo billig.

 

Legger ved bilde av min Diana 52 med BSA Sweet 22. Nå sitter det en annen kikkert der. Dianaen er jo kjent for å være en kikkertdødare. Jeg tok knekken på et sikte fra Bushnell. Holdt ikke lenge. fikk jo nytt, men det satte jeg på noe slappe saker. Det var jo beregnet på 22LR, ikke ei klin gæren luftbørse. Dette var i 1987 eller noe, og da var jo Diana 52 ganske sjef minnes jeg. Ihvertfall i Norge :)

 

Denne Dianaen er snart 20 år gammel, og gjør fremdeles 290 av på krono :) Gammal treningsbørse for oslopoliti

 

 

d52b22harr.jpg

 

 

sweet.jpg

Link to comment
Share on other sites

Til luftgevær bør du kjøpe det beregnet på luftgevær. "Rekylen" (fremovervirkende pga stempelslag) er ganske vass i luftgevær, noe som medfører stor belastning på optikken. Et luftgeværsikte skal tåle dette. Om det mot formodning skulle svikte har du dessuten reklamasjonsgrunnlag, noe du ikke ville ha om du monterte et sikte beregnet på salongrifle på et luftgevær.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...