Jump to content

Strihåret dachs


Bukke

Recommended Posts

Har i flere år hatt strihåret dachs, og er nå eier av ei frøken på 2,5 år, som "spiller på hele registeret". Dachs er meget utrykksfull, og man tar skjelden feil av hva "de mener" der og da. Dachsen er en utpreget sosial hund, og til tider på grensen til plagsom sosial, og ikke så rent lite sta innimellom... :roll:

 

Min hund brukes på sporing, er godkjent som ettersøkshund, brukes på jakt som drevhund, men mest av alt - familiehund.

 

Nåvel - min hund kom til verden i Sverige, og er således å betrakte som innvandrer. På det tidspunkt vi skulle velge valp, hadde jeg et inntrykk av at utvalget var noget dårlig på strihår her hjemme.

Jeg var på utkikk etter drevlinjer, sporingsegenskaper, samt et brukbart eksteriør. Og ikke minst - en engasjert og seriøs oppdretter. En hund skal man ha i mange år, og kontakten med oppdretter likeså. La mye arbeide i dette, og tror jeg kan konkludere med at vi traff meget bra.

 

Jeg har tilgode å få stilt på utstilling, drevprøver etc. da de siste par åra har vært for hektisk med jobb, hus, barn, og "hele pakka". Håper å kunne ta igjen noe av det "tapte" etterhvert, for målsettingen er å få et kull på henne en gang, dersom jeg får klaff på utstilling og jaktprøver vel og merke.

 

Idag er den husets, og jaktlagets naturlige midtpunkt, og det har medført at den fra tid til annen har blitt en smule bortskjemt... :roll:

 

Uten at dette skal bli en tråd for skryt, ønsker jeg at mange kan legge ut sine erfaringer med sin strihår, samt bilder etc. Herved kommer mitt bidrag, og det dukker vel opp mere etterhvert tenker jeg.

 

Sjefen på terassen

P1000411.JPG

 

Ute på tur

P1000827.JPG

 

Kjeder meg...

P1000313.JPG

 

Stukket av veps i munnen. Synd i meg....er det ingen trøst å få eller?

P1000218.JPG

Link to comment
Share on other sites

HAr gått lenge å ventet på løpetiden skulle komme, og idag kom den. Merkelige greier dette. Tidligere kom den jevnt, men denne gangen var hun 2 mnd senere ifht. tidligere.

 

Fordelen er iallefall at vi ikke får løpetid i jakta. Håper jeg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...