Jump to content

bytte kaliber på mauser


1983

Recommended Posts

Har lyst å bygge en egen mauser med tid og stunder. Om jeg får tak i en billig mauser kan jo planene realiseres. Jeg liker mauser og liker å få ting gjort selv, derfor mauser!

 

Men over til det jeg lurer på vil da ha så kraftig kaliber som mulig.. 9.3 kanskje...

må man søke på nytt for å bytte løp/kaliber?

hvordan blir det med sluttstykke? Går det i det hele tatt å få kraftig kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Støtbunn er vel stikkordet når det gjelder sluttstykke. Så lenge nytt kaliber har samme støtbunn skal ikke dette være noe problem. Mange av de "eksotiske" magnum-kaliberne har større støtbunn.

 

I tillegg begrenses vel kalibervalget av totallengde på patron (i allefall i teorien). Her er det mulig å gjøre noe, men det krever en del modifisering bl.a av underbeslag/magasin.

 

Jeg har ingen praktiske erfaringer selv (så de mer erfarne får evt. rette opp), men dette er i allefall det jeg har blitt forklart. 9,3x62 skal forøvrig ikke by på noen store problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jo, ser for meg at det blir litt jobb, men det tror jeg skal gå bra. 9.3x62 er vel kraftig nok. Tror dette kunne blitt et spennende langtidsprosjekt!

 

Er forøvig på utkikk etter en billig mauser som jeg kan bruke til utgangspunkt! Helst førkrigsmod.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er vel å bygge en 9,3x62 da slipper du å åpne opp støtbunnen.

Da kan du jo få laget deg en løpsmuffe slik at du kan ha flere piper i samme kasse.

Det enkleste og ofte det rimeligste er å kjøpe en som er ferdig bygget.

Link to comment
Share on other sites

For min del så var det ingen problemer med å bytte fra 30-06 til 9,3x62 i en sivil M98. Magasinkapasiteten gikk ned fra 4+1 til 4 med originalmagasinet. Dette fordi diameteren på 9,3 er ørlite større enn for 30-06 og lignende. Men når det er sagt så kan jeg vanskelig tenke meg et mer perfekt kaliber enn 30-06 til norsk jakt. Til utenlandsjakt er det også et svært bra kaliber til alt opp til elgs størrelse. Skal man gå for noe større kaliber så er det mulig å finne f.eks. en Sako av fin årgang i 338 Win mag til under 5000,- pent brukt.(Jeg fant en men jeg sier ikke hvor for den skal jeg ha selv, haha.) Dette kan man ikke konkurrere med innenfor et budsjett på snaue 5000,-.

Men jeg er glad når noen vil jobbe litt med M98 rifler.

Beveren sport på Kongsberg har for eksempel Husquarna rifler model 640 som stort sett skal ha FN produserte låskasser, ofte helt sivile kasser som har hel venstreside og sivil profil på bakre bru. Kan vanskelig tenke meg et bedre utgangspunkt for en Mauser ombygging.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes i allefall en 30-06 av nevnte Husquarna hos Beveren. De riflene han har er ikke så veldig dyre. Du slipper også å smi om hevarmen på noen av riflene da dette er gjort fra fabrikken. Finish overgår den du finner på militære M98er med god margin. Jeg husker ikke om det faktisk er en av riflene som er i 9,3 allerede, en tur ned til politiet så har du ordnet endring på søknaden til nytt kaliber uansett. Dette er uendelig mye bedre låskasser å starte et prosjekt på enn våre kjære Hv-mausere ut fra at sluttresultatet vil bli bedre med mindre jobb og kostnad. Disse låskassene ble lagd på FN fabrikken i Belgia etter andre verdenskrig og er med små endringer/forbedringer fullgodt M98 system med alle de fordeler dette fører med seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...