Jump to content

Regler for Telt i naturen


Sportskytter

Recommended Posts

Her finner du det som kalles Allemannsretten i Norge, hvilke rettigheter vi har i naturen:

:arrow:http://www.miljostatus.no/tema/Frilufts ... nnsretten/

 

"I utmark kan du ferdes overalt til fots og på ski og raste hvor du vil. Overnatting under åpen himmel eller telting er tillatt i utmark, men ikke nærmere enn 150 meter fra bebodd hus eller hytte. Skal du ligge mer enn to døgn på samme sted, må grunneieren gi tillatelse. Uten grunneiers samtykke kan du likevel telte når dette skjer langt fra hus og på høyfjellet."

 

Enda mer utfyllende om Allemannsretten: http://www.dirnat.no/friluftsliv/allemannsretten/

Link to comment
Share on other sites

Litt uklare regler ser jeg, printer jeg ut denne brosjyren http://www.dirnat.no/attachment.ap?id=530

så kan man jo tolke det slik at man kan telte så mye man vil langt fra folk.

 

Du kan overnatte i telt i utmark uten grunneiers

samtykke, men ikke nærmere hus eller hytte enn

150 m. Det samme gjelder overnatting ombord i

båt. Setter du opp teltet nærmere eller oppholder

deg mer enn to dager på samme sted, må du

innhente tillatelse fra grunneier. For overnatting

fjernt fra bebyggelse trenger du ikke slik tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Statskog burde heller ønske folk som Hansen velkommen til friluftsliv på statens grunn. Friluftslovens bestemmelser er laget for å sikre folk allemannsretten, selv om grunneieren protesterer. Jeg får håpe Statskog nå skjønner dette, sier advokat Moss.
Synes ikke vi får nok opplysninger til at jeg kan synse noe om denne saken.

 

Generellt sett synes jeg det er greit med noen regler, slik at sånne som meg ikke kan sette opp lavvoen på yndlingsplassen min i børgefjell, ved orvatnet, i mai, for å bruke den som helgehytte sommeren igjennom. Synes det bør være et krav at man faktisk er der, eller i nærheten, imens lavvoen står. Men jeg mener også at man er der selv om man er på en todagers telttur lenger inne på vidda, med lavvoen som basecamp.

 

Om man ikke har noen regler, så kan lett tilgjengelige områder bli rene campingplassen. Akkurat det er ikke noe problem ved Orvatnet, men synes ikke det skal gå an å "reservere" den fineste leirplassen ved å la en lavvo stå sommeren gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg ville nok iallfall for skams skyld valgt å trekke telt/lavvo litt unna vann og naturlige ferdselsårer/stier i fjellet, kanskje gjemme leiren bort litt. Da er det jo også lettere å unngå uønsket besøk og hærverk. Men jeg har aldri satt igjen et telt i mer enn ett døgn, så jeg har ikke helt tenkt gjennom problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...