Jump to content

Kun få klikk igjen - hva kan årsaken være?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Fikk i dag, for første gang, testa mitt nye kikkertsikte. En Bushnell Elite 6500 4,5-30x50 på min Howa 1500 223. Etter litt plunder med innskytinga så endte jeg opp med å måtte justere betydelig opp.

 

Mener å huske at jeg måtte gjøre dette på forrige kikkert og.

 

Har Leupold QRW-ringer og en Picatinny skinne som jeg vet lite om, da denne stod på rifla da den ble kjøpt.

 

Kan feilen ligge i skinna f.eks? Eller er det andre feilkilder jeg kan se på?

 

Har uansett bestilt en 20 MOA skinne, så får jo testa det litt da men....

Link to comment
Share on other sites

Tviler ekstremt sterkt for dette. Selgeren opplyste om at det stod en Picatinny skinne (noe som er mer kunskap enn hva man kan forvente av en hvilken som helst selger). Hvis den hadde vært noe "custom" som en 20 MOA skinne er, så tipper jeg at han hadde vist det.

 

Men selvfølgelig, det ville jo vært en logisk forklaring på det hele...!

 

Pleier ikke MOA-skinner å være merket med hva som skal være fram?

Link to comment
Share on other sites

du kan jo ta et skyvelære å måle foran å bak på skinna, den skal være høyest i bakkant vist d er tilt på den.

 

Jo, altså, den er jo synlig høyere i bakkant, se bilde:

 

deafd5ba.jpg

 

Men som du og kan se på bildet så er det ikke mulig å sette den feil vei..

 

Er det virkelig slik at det finnes MOA-skinner med negativ stigning? Eller er den høyere i bakkant, da den må være slik for å bli i vater?

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo først sjekke om fremre og bakre låsekassebro er like høye. På Howaen til en kollega utgjorde dette ganske mye og han måtte shimse under basene.

 

Låsekassebro, det vil vel selvfølgelig si der skinna er montert?

 

Men er dette tilfelle, så vil jo en 20-moa skinne fikse dette.. Am i right?

Link to comment
Share on other sites

Da var Weaver 20MOA skinne montert. Dette hjalp selvfølgelig. Har nå 36MOA å justere opp, og da ca. 14 :?: ned..

 

36MOA er i allefall nok til å komme ut på 600-metern på Blaker.. Men er uansett litt rart! Burde selvfølgelig hatt mer å gå på?

 

Den rifla jeg herjer med nå er ikke den jeg skal ha som langholdsrifle etterhvert, så er ikke noe å stresse med egentlig.. Men irriterende å ikke finne ut slikt. Må være slik som en over nevnte, at det må justeres litt på låsekassebroa, noe jeg selvfølgelig ikke gidder på denne rifla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...