Jump to content

Favorittladning til bever i 243win


ulf

Recommended Posts

Jeg har en 243win som jeg vil bruke til beverjakt. Har ingen erfaring med kaliberet fra før. Til de beverne jeg har skutt har jeg brukt 308win og 150grn Nosler Balistic Tip, og bortsett fra et og annet stort utgangshull har det fungert sånn noenlunde. 243`en er skaffet for å unngå store utgangshull og ødelagte beverskinn, og for å forhåptenligvis få mer kontant skuddreaksjon på beveren.

 

Har søkt, men uten å finne erfaringer eller data for kulevekter rundt 55-65 grn som jeg så for meg å bruke.

 

mvh

U

Link to comment
Share on other sites

eneste kula jeg skal bruke i min 243 er 75 grain sierra hp varminter.

 

har skutt noe skjør/kråke/nøtteskrike med den samt noen tomme 10L tønner og der har den da fungert sånn tålig greit :) ei kule jeg anbefale sålangt...

 

75 grain hp varmint

44 grain VV 160 krutt

utgangshastighet: ca 1000m/s

patronlengde: 67mm

 

ladninga er tatt ut av ladeboka og den jeg bruker. brukes på eget ansvar

Link to comment
Share on other sites

Min ladning er med 58 grs v-max og 47 grs N-160 krutt. Men litt greit og ikke skyte akkurat når beveren har kommet seg på land, la den riste seg litt så ikke kula ekspanderer i pelsen på vei inn visst du vil ha en fin pels og ta vare på. Personlig tar jeg de så fort som mulig siden jeg ikke sparer på pelsen lenger.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kronografert farten på den kombinasjonen enda av en eller annen grunn. Har brukt 75 grs kula også uten gjennomskudd, men hastigheten blir ikke så mye lavere. Kom kanskje litt feil ut i mitt tidligere innlegg. Kula ekspanderer ikke fullstendig i pelsen. Men med den hastigheten og vannet i pelsen har jeg opplevd og få ett parti på ett par cm uten pels. Men beveren merker ikke det:)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Bumper denne, siden det nærmer seg beverjakt. Rakk ikke forske ferdig i fjor, så da ble det ikke noe beverjakt med 243.

 

Driver og tester 55grn Nosler BT, uten å få til de helt små samlingene ennå :? Så kom jeg til å tenke på at beveren jo er ganske kompakt, og 55grn ER veldig lett for å være en 6mm kule.

 

Kan så lett kule bli for lett for bever, slik at kula ikke når inn til maskinrommet ved skudd i bogen :?::?::?:

 

Om noen har en vel utprøvd beverladning, som de har skutt mange bevere med uten å få gjennomskudd, så er jeg takknemlig for det. På forhånd takk for hjelpen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...