Jump to content

6.5-06 eller 6.5-06 (A-square) og litt die-valg spørsmål


kjendis

Recommended Posts

Jeg driver å lader 6.5-06.

 

Nå har jeg tenkt meg ut å kjøpe dier og kikket litt rundt omkring.

Jeg fant 6.5-06 (A-Square) redding dier og på Midway har de redding dier som har betegnelse 6.5-06 (A-Square) og et kit som har betegnelsen 6.5-06 Springfield.

Har noen anelse om hva "vår" 6.5-06 er? Er det som vi kaller 6.5-06 det som andre (Redding f.eks) kaller 6.5-06 (A-Square)

 

 

Med rifla har jeg tanker om langhold. Det har jeg egentlig hatt endel år. Dette betyr at jeg er på jakt etter presisjon.

Jeg orker ikke å herje uti det hinsidige når det gjelder å dille med hylser og lading for å få kula til å gå litt jevnere. Dvs, egentlig svinger akkurat det endel. En dag er jeg klar for å snekre sammen en fullautomatisk hylseglødemaskin mens andre dager angrer jeg på hele kaliberet og ønsker meg 6.5x55 så jeg bare kan gå i butikken og kjøpe et par pakker med ammo.

 

Hittil har jeg ladet med et RCBS sett med FL sizer og standard kuleisetter, men vil nå prøve noe mer dedikert utstyr.

 

Fant egentlig bare dier fra Redding (hvis A-square er ok). Forster har ikke noe 6.5-06 (på egen hjemmeside ihverfall). Fant ikke noe hos RCBS heller.

Det som jeg vha av magefølelsen har landet på er disse:

http://www.sinclairintl.com/.aspx/sid=7 ... E_SET__6_5

 

Er denne Type S neck sizeren ok. Har dette prinsippet noe for seg? Fønker det?

 

Har også fulgt med på Lee-collet tråden. Synes også denne ser snedig ut. Blir vel en sånn etterhvert også.

 

Noen tanker rundt dette?

 

Edit:

Rettet opp linken

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke kammertegningene tilgjengelig for øyeblikket, men grunnen til at A-Square har satt navnet sitt på denne patronen er at de har standarisert den, registrert 6,5-06 hos SAAMI og gjort "fabrikkpatron" av den.

Det kan derfor være noen ørsmå avvik på tidligere kamringer av piper fra den var villkatt til den ble SAAMI-sertivisert, men det skal ikke by på problemer i forhold til ladedier til kalibret.

Redding settet du linker til skal være kremen blant de beste og vil garantert fungere. Siden dette er en neck-die med bøssing må du derimot finne ut av hvilken bøssing som passer best til ditt kammer.

Skulle ikke forundre meg om det er bøssing i størrelsesorden .291" eller .292" som vil fungere best.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...