Jump to content

Lotvariasjoner på krutt


Sir jamalot

Recommended Posts

Hei

 

Kjøpte idag en ny boks N110 og tømte det neri hopperen på Hornady målet mitt der det lå igjen en liten slant ifra en annen lot. Kontrollveide 10stk og nåla stoppa på 20.7gr som vanlig.. Men etter 30-40 skudd havna nåla på 20.4gr og holdt seg der.

 

Tømte ut hopperen, tømte tilbake igjen.. 20.4..

 

Kan det virkelig være så store variasjoner i lottene at man kan få 0.3gr forskjell? Noen som har erfart noe lignende?

 

BB John

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er vel ett klassisk tilfelle av det ALLE nevner ved skifte av kruttlot om en ligger i området maksladning!!

 

Bakk av, og opparbeid ny ladning.

 

Hvorvidt forskjellen er spesielt stor/liten..........tja si det?

20,7 til 20,4- det gir en forskjell på 0,3 grs, som igjen skulle bli ca. 1,45% i forskjell.

Jeg tror jeg ville latt det gå under benevnelsen "normale" lotvariasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Kjørte du noen ladninger igjennom målet før du veide? Jeg har som vane å at de 3 første ladningene jeg kjører fra målet etter fylling eller justering tømmes tilbake i målet. Virker som om kruttet må "sette" seg når nivået forandres.

Link to comment
Share on other sites

Nitrocellulosekrutt tar opp fuktighet fra luften, dersom du har hatt krutt liggende i kruttmålet over lengre tid nå om sommeren med høy lutffuktighet, vil en vektøking på 1,45 % ikke være utenkelig.

 

Det er ikke uten grunn at det anbefales å tømme kruttet tilbake til boksen etter at en er ferdig å lade.

Link to comment
Share on other sites

Kjørte du noen ladninger igjennom målet før du veide? Jeg har som vane å at de 3 første ladningene jeg kjører fra målet etter fylling eller justering tømmes tilbake i målet. Virker som om kruttet må "sette" seg når nivået forandres.

 

Kjørte 10stk igjennom først for kontrollveiing. Det har vært mer enn nok før

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...