Jump to content

Demper og kikkert til CZ 452 Varmint.


Skarpsniker

Recommended Posts

Har bestemt meg for at jeg egentlig ikke trenger flere våpen. Det mest brukte ordet på jakt er jo "egentlig", så jeg skal kjøpe en CZ452 Varmint, kaliber 17 Hornady Magnum Rimfire.

 

Spørsmålene blir da til dere HMR-eksperter og synsere (kanskje mest sistnevnte):

 

1. Hva er passende kvalitet og storleik av kikkert på ei sånn dame? De prøver å prakke på meg noe 3-4.000 kr-greier i butikken, men med kosejakting på due/rype og lignende fjærkre i godt lys - trenger man egentlig no' sånt? Må jo finnes noe OK mellom Gamo og Zeiss!

 

2. "De" sier også at det er kun Hausken som lager dempere spesifikt til kaliber 17. Stemmer dette? Dvs. er det riktig at "vanlig" kaliber 22-ish demper eeegentlig ikke skal brukes på .17? Hører at noen har hatt problemer med dempere som er ørlite grann for store.

 

Hvis noen av dere har kjøpt en lignende rigg - hvor mange riksdaler måtte dere blø? Jeg ser nå på nesten 8k for rifle, siktemidler og demper. Høres dyrt ut for ei pimped-up salongrifle...

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest og sett så mye positivt kjøpte jeg meg nå nettopp en cz455 varmint i 17 HMR, og måtte ut med 4400,- Dette er uten kikkertsikte da jeg har et 3-9x40 fra før. Angående lyddemper så ville jeg ha sjekket det litt, da jeg mener du har flere valg, det viktige er at demperen er av stål. Så på fort på nettet og fant denne : A-Tec CMM-4 Rimfire lyddemper til 449,- Vil tro den er endel rimeligere enn hausken :?:

Link to comment
Share on other sites

Må bare bekrefte det samme som JanR

 

Har kjøpt en cz 455 17 HMR (4400.-) toppet med en Redfield 3-9x40 (2000,-) og A-tec rimfire demper (449.-) to ekstra moduler (400.-) skal brukes på rev og fugl.

 

Mindre lyd på denne riggen enn en 22lr med eldre demper.

Link to comment
Share on other sites

A-tec dempern er av aluminium, og det holder i massevis til rimfire.

Kikkert: ta en titt på leupold vx-1 serien, feks 3-9x40... denne var favoritten til salong da jeg jobbet hos jakt og friluft, og koster vel et par tuselapper. Veldig god kikkert spør du meg. 3-9x40 er grei forstørrelse til salong. Skal du evt. jakte rev bør du ha litt større åpning og lys, men da går prisen betraklig opp.

Bushnell har også en rekke sikter som passer bra til salongen...

Link to comment
Share on other sites

Good shit! (Det er selvfølgelig en 455 og ikke 452 ja...)

 

Da oppsummerer jeg med at A-tec gjør samme jobb som Hausken, bare med laverer varmeutvikling i VISA'n, og at det holder med en kikkert til 2k. Verrigudd, gentlemen. Takk & bukk! Bare å vente på feriepengene :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...