Jump to content

Nyalatur i 2012 !


flanged

Recommended Posts

Sitter og lurer på om kanskje Afrika og Plains Game jakt kan være noe for meg...

 

Jeg har lest mange tråder om jakt i Afrika her i Kammeret. Disse trådene har inspirert meg så mye at jeg vurderer selv min "første jakttur" til dette kontinentet.

Jeg har mest lyst til å jakte Nyala og har derfor noen spørsmål:

 

1) Hvilket krav stilles til kaliber ?

2) Hvor i Afrika finner mann tettest bestand ?

3) Må jeg skyte andre Plains game arter, eller kan jeg kun skyte 1 Nyala på turen ?

4) Jeg kunne godt tenkt meg en bogmontasje på pidestall av RZM,- Er det noen problem for jaktreisebyråene, og vil det fordyre troféhåndteringen betraktlig?

 

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Skal du jakte Nyala er Kwazulu Natal plassen, det er her du også finner Nyalaen sitt opprinnelige leveområde.

Du kan gjerne reise og bare jakte Nyala ikke noe annet, men fristelsene blir som regel større når man ser de andre artene der nede, Jeg skjøt min Nyala på en slik tur planen var å jakte bare Nayala, den skjøt jeg etter 2 dager fikk en på 28" som er ett meget bra trofe.

De Nyalaene som jaktes i det området jeg har ligger med en trofestørrelse på mellom 26 og 28/29" og bestanden av Nyala er stor.

 

Hvilket kaliber man skal bruke, ja si det, bruk det kaliberet du trives best med, jeg jakter med 375 H&H Mag på alt, brukte 300 grs TSX kule, dette fordi at det veldig vanlig at Nyalaen står i tette kratt og det kan hende at det er eneste muloigheten du vil få, da er det viktig med ei kule som tåler litt mere en de konvensjonelle kulene. Men selvsagt Nyalaen skytes med alle storviltkalibere, viktig at man skyter denne i Vitalt område da den er skuddsterk.

 

Prisen på en Nyala er forholdsvis høy du må nok bla opp med ca 2100 - 2800 Usd dette varierer fra sted til sted,

I tillegg kommer dagrater og anndre utgifter som pack & Dip og frakt.

Nyalaen er et utrolig vakkert dyr.

 

Reiseveien er Oslo-Johannesburg videre til Durban eller Richards bay den siste flyplassen er nybygd og ble åpnet et år før Fotball VM, der blir du hentet av PH/Outfitter og kjørt til Lodgen hvor jakta finner sted.

Andre dyr som er spesielle for området er Red Duiker, ellers finner du de fleste andre antilopeartene

 

 

Jeg har Svært gode kontakter på Nyalajakt i Kwazulu Natal.

Link to comment
Share on other sites

1) Hvilket krav stilles til kaliber ?

Vanlig norskt storviltkaliber. Ca vekt på en Nyalaokse er 125 kg.

2) Hvor i Afrika finner mann tettest bestand ?

Finnes spredet utover på farmer i hele SA.

3) Må jeg skyte andre Plains game arter, eller kan jeg kun skyte 1 Nyala på turen ?

Nei.

4) Jeg kunne godt tenkt meg en bogmontasje på pidestall av RZM,- Er det noen problem for jaktreisebyråene, og vil det fordyre troféhåndteringen betraktlig?

Nei.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Flott villreinjegeren og STUBBERUD :D

 

Går det greit å få troféet hjem til RZM for utstopping uten en vanvittig ekstrakostnad ? (veit det koster ekstra i forhold til ferdigarbeid og shipping fra Afrika)

Regner som sagt med at det kun blir Nyala på min første tur, men jeg har jo aldri vært i Afrika før....

Link to comment
Share on other sites

Flott villreinjegeren og STUBBURUD :D

 

Går det greit å få troféet hjem til RZM for utstopping uten en vanvittig ekstrakostnad ? (veit det koster ekstra i forhold til ferdigarbeid og shipping fra Afrika)

Regner som sagt med at det kun blir Nyala på min første tur, men jeg har jo aldri vært i Afrika før....

 

Normale frakkostnader Sør-Afrika -Oslo (G.moen) Atle er godkjent importør og han tar håånd om trofeet ditt når du avtaler med han at han skal montere denne for deg

 

Fraktkosten er høy hvis du tenker på ett trofe jeg betalte vel noe sånt som 3500,- + pack % dip på ca 1100,- Trofeet ble da sendt gjennom Track freight spedisjon i Johannesburg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

Eg anbefaler deg å ta kontakt med Hamish Skead som driver Lowlands Hunting Safaris, før du bestemmer deg for jakt operatør. Eg har vært på der 6 ganger (blir 7 i april) og har sett masse fine Nyala der. Har mange bilder av Nyala fra 24 til ca 30”, eg satt bak ei rotvelta ved eit vannhull i 2009, og vart omringa av 13 Nyala okser. Den nærmaste var ikkje meir en 18-20m i frå meg. Dessverre for meg var budsjettet nesten skutt opp, så eg måtte nøye meg med å ta bilder. Hamish skaut ein okse på 30,75” med pil og bue, i oktober. Så du kan være heldig å finne riktig store okser der. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...