Jump to content

Lime fast løs gummiring på kikkertsikte


Recommended Posts

Hei, på rifflekikkerten har den bakre gummikappa løsna, hvordan får jeg limt denne skikkelig fast igjen slik at den sitter som støpt?

Hva bruker jeg av lim og eventuellt hva må jeg gjøre av rengjøring på kikkerten?

 

Hvis denne posten er feilplasert får moderator flytte den.

 

Mvh Bjørn Olav

Link to comment
Share on other sites

Bruker normalt kontaktlim på gummi. Gummien avfettes med hexan (fås på apoteket). Limflatene rengjøres nøye, og begge flater påføres tynt med lim. La deretter limet tørke til overflaten er fingertørr (ca 30min). Deretter presses limflatene sammen. Man bør da bruke noe hardt og bruke litt seriøs vold for å presse limflatene sammen. Når man limer gummi på tekstil eller gummi, så bruker man en liten valse. Hensikten med dette er å få boblene i limet til å sprekke slik at limflatene hefter i hverander. Deretter bør du gi den noen døgn slik at det herder ordentlig.

 

Kontaktlim er så vidt jeg har forstått gummi tilsatt et løsmiddel, så herdet kontaktlim blir en slags gummi:

 

Kilde: Store Norske Leksikon

kontaktlim

Forfatter: Redaksjonen

 

Rettighet (lisens): fri

 

Sist endret:

 

Uttale: kontˈaktlimkontaktlim, lim som gir sterkt hold straks de limstrøkne flatene får kontakt med hverandre. Limet må imidlertid tørke (løsemiddelet avdampes) til flatene så vidt er blitt klebefri før sammenføyningen kan skje. Kontaktlim består oftest av en løsning av kloroprengummi i organiske løsemidler tilsatt magnesium- og sinkoksid (stabiliserings- og vulkaniseringsmidler), litt fenolharpiks og antioksidant. Mer miljøvennlige, vannbaserte typer fremstilles på basis av kloroprengummilateks.

 

Limet virker ved at gummimolekylene i de to limflatene fremdeles er tilstrekkelig bevegelige til at de kan innfiltre seg i hverandre og eventuelt danne krystallitter.

 

Kontaktlim fungerer godt med de fleste materialer (ikke polyetylen) og brukes mye til liming av laminater, gulvbelegg av plast, såler på fottøy m.m. I mindre utstrekning brukes også andre gummityper til kontaktlim.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Ja, de vil det, men det må være nøya avfettet og gammelt bindemiddel på vekk. I tillegg kan det være lurt å rubbe overflaten forsiktig med 240 sandpapir (NB! bare den som dekkes av gummien.). Kan godt rubbe gummien også. Husk å rengjøre med hexan etter rubbingen. Grunnen til å bruke hexan og ikke aceton er at aceton kan finne på å løse opp gummien.

 

Kontaktlim benyttes ofte til å lime materialer på stål. Fordelen er at det ikke blir hardt og sprøtt, og kan bevege seg med metallet når temperaturen endrer seg og metallet krymper/strekker seg.

 

Fås også på sprayboks for å lime tekstiler til andre materialer.

 

Det er dog viktig å ikke slurve, men være nøye med forberedelsene.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...