Jump to content

Blogg/Prosjekt Howa 1500 Varminter Sporter


Komoden

Recommended Posts

Denne tråden blir en blogg og prosjekttråd for børsa. Mest for min egen del, men andre kan kanskje ha glede av den...

 

Jess! Da har man tatt skrittet man sikkert ikke burde ha tatt. Kjøpte meg hagle for en tid tilbake, og lovet meg selv at jeg skulle vente noen år med Rifle.

Tok ikke lang tid før jeg satt og kikket inne på finn, og plutselig hadde man gidd et bud på ei børse.

 

Ett par uker senere; Howa 1500 Varminter Sporter .308W, Løp kappa på 49cm. Pinnacy skinne med 0.5mm Shims. Dette skal vist utgjøre 10Moa. Bedda stock etter alle kunstens regler.

 

Hadde også tenkt å skaffe meg litt rimelig optikk til å starte med, men nå sitter jeg med en 6,5-20 Conquest i Lave Leopold QRW.

 

2qc2wit.jpg

dm9vdd.jpg

 

Det sies at det er viktig med planer. Budsjettet er helt tomt, så det blir nok en stud til. Men dette ønsker jeg å gjøre med børsa.

 

Tofot; Finnes jo så mange merker og gode løsninger. Jeg har lagt min elsk på versapod sin løsning siden denne kan monteres/demonteres så rask. Trenger ikke plant underlag. Mulighet for adapter for montering i stokken. Ser at det anbefales 7-9" for liggende skyting og benk. Jeg tenker å kjøpe festebraketten for å montere den i front av stokken, og går da for 9-11" modellen siden jeg "mister" ca 2" kontra reimfestet.

ojm452.jpg

33w9ssl.jpg

 

 

Justerbar kolbe; Kolben er litt lav slik som rifla er nå. 1/2-1" for lav. Dessuten liker jeg looken på justerbare kolber. En børsemaker gjør nok jobben best, men liker å gjør ting selv. Så satser på å kjøpe et gjør det selv kitt fra http://www.masterclassstocks.com/accessories.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Jeg synes det ser best ut hvis det er mulig å justere slik at kolben kan være slik den var orginal. Liker også at delen som heises er stor, så den blir så stor som mulig, uten at kolben svekkes for mye.

 

eai0ar.jpg

 

Avtrekk; Liker ikke avtrekket som det er nå, kommer til å teste å danse litt med diamanthon selv, og polere med dremel. Hvis dette ikke blir godt nok blir det vel å bestille timney. Er litt skeptisk på å tukle med avtrekket selv, siden det er kruttpang. Avtrekket må stresstestes etter et slikt inngrep ihvertfall.

 

Update1 Har sett litt ut av ruta i dag med Zeissen. Har irritert meg ganske kraftig over at jeg ikke har greid å få bildet skarpt. Fikk Paralaxefeil og "dobbelt syn". Har mailet litt med selger, og det viser seg at han har skrudd fokus ringen helt inn for å få plass i eska. Jeg har mest sansynlig ikke skrudd den nok ut etter dette. Akkurat nå er det stappmørkt og får ikke testet noe mer. Håper at jeg får en positiv overraskelse i morgen

 

Update2 Har kjøpt Shooter til Android, og har tenkt å legge ut bilder fra programmet her. Men greier ikke å få til å ta printscreens fra telefonen. Noen som har tips?

 

 

 

UPdate3 Jessda, har slitt endel med å få justert kikkerten skarp, mailet litt med Zeiss osv. Kort fortalt ble løsning enkel, og flau. Vi har ganske gamle vinduer her bi bor, og det var dette som utgjorde feilen. Med en gang jeg åpnen vinduet ble alt meget skarpt. Fikk ihvertfall erfart at Zeiss er meget raske på kundeserive over mail, og at 43 mildot retikkelet "stemmer" på 12,5* forstørrelse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...