Jump to content

Lurte på å anskaffe hund


Lexuser88

Recommended Posts

Hei, er en kar på 23 år so lever og ånder for jakt og fiske.

Det jeg sitte og fundere på her no, no har eg søkt litt og, og finne ikkje nokke eksakt svar på det eg lure på.

Eg e jo meget intressert i jakt, spesielt fuglejakt, jakter omtrent heile høste so ofte so eg får sjangs.

Og no har eg lyst og annskaffe meg en jaktkammerat, har veldig lyst på stri håret vorsther av flere grunner :)

 

Men so te det eg lurte på, eg er jo so dei fleste normenn her i lande er jeg i fult arbeid.

Og en hund/valp kreve jo masse tid og oppmerksomhet, må eg te og melde meg arbeidsledig og gå på nav for og annskaffe meg en jakt hund? :P

 

Håper på postivt svar :)

Takker på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Skjønner godt at du vil skaffe deg hund. Er noe helt annet å gå på jakt med hund:)

Vi fikk en pointer valp i vinter så da byttet vi på å ha hjemmekontor i ca 3 uker og etter det dro vi hjem i lunsjen i en uke eller to før hun var hjemme hele dagen. Har rigga opp web kamera så ser at hun oppfører seg :D

 

Men det mest vanlige er vel å få valp i sommerferien, da har man mulighet til å tilbringe en måned sammen med den og det burde holde.

 

Lykke til med mulig hundekjøp!

Link to comment
Share on other sites

...Og en hund/valp kreve jo masse tid og oppmerksomhet, må eg te og melde meg arbeidsledig og gå på nav for og annskaffe meg en jakt hund? :P

Det er ofte greit å få valp på sommerhalvåret - da har du gjerne noe oppspart ferie som du kan bruke på valpen de første veldig viktige månedene. Det er sååå mye lettere å trene pottetrening osv når det ikke er en meter snø ute f.eks :)

 

Det ER mye arbeid med hund og valp i særdeleshet - derfor må du bare avsette den nødvendige tiden til det. Det er en livslang forpliktelse, men gleden ved å ha en god kamerat oppveier alt :)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo og vurdere å kjøpe en unghund eller en som skal omplasseres. Da kan du slippe unne ganske greit med å trene den opp til å være alene hjemme osv.

 

Men igjenn så går du jo glipp av å bli kjent med hunden fra dag 1 og kunne forme den som du vil. Og så er jo valper særdeles søte og morsomme:)

Link to comment
Share on other sites

Fornuftigt tips fra Oddgeir, det ligger en pointertispe på finn under gis bort i Os, Hordaland.

Litt mangelfull annonse riktignok men det ordnes jo med en telefon..

 

http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/annonse?finnkode=27059731

 

Vil ikke si det er umulig å kombinere valp og full jobb men vanskelig er det jo, sommerhalvåret passer som nevnt best til slikt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg har to Strihår og bur sunnfjord.

Du kan ikkje gjere beire rasevalg spør du meg. :)

Vi har treningsterreng på Gaularfjellet frå 10 Oktober til påske via Jakt og Fiskelaget.

Ring Rune i avlsrådet angående kvelp ,han veit det meste om rasen og kan gje deg gode tips om dei kulla som er no.

Eg har bestilt meg ny kvelp frå Gallokåsens i Kirkenes.

Hognefjellet til Lars Helge er eit godt valg og han har kvelper no.

Link to comment
Share on other sites

Ska ikkje ha kvalper akkuratt i dag :P

Må først og fremst få meg en land jobb :P

Er fortiden mye vekke, so det passe dårlig :/

men ska te og finne meg en fast landt jobb no, so når det er kommet skikkelig på gangs so får vi sjå på hund :)

Vil berre forhøre meg litt rundt om for og se på mulighetene fram til et evt kjøp :)

 

to grunne te eg har lyst på strihåra vorsther, det er at for det første so hadde han far en sånn en gang i tide og skryte den hundens jaktinstingt oppi skyene :)

Og dei ser jo fantastisk fine ut og ikkje minste :)

Link to comment
Share on other sites

No har det seg sånn at eg tidligere aldri hatt noe hund :/

Men alle må jo begyne enn plass, og veit at det er kurs her i byen so går på hunde trening(kvalpe trening).

+ at det er vel jakttrening en eller anna plass her i landet :P

hehe, og eg e ikkje karen so kvir meg på å sette meg i bil nokken timer :P

 

 

Men dette blir ikkje aktuelt før tidligst te høsten :)

då har eg mye fri og får tid te en kvalp :)

Link to comment
Share on other sites

Det må alltid bli en første gang . Hunder leres fort opp til og holde seg i 8-10 timer. Kjøp ett bur som er bare hundens sitt ( totalt kjefteforbud ) og bruk det , Dette stedet vi.l bli din hund sitt sikkereste sted. Stort er best hjemme ,så kan en ha ett mindre bur på reise ,hvis plassen er begrenset . Les evt på NKK sine sider.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...