Jump to content

zeiss montasje til gammal brno 308w.


skaudun

Recommended Posts

har ei gammal brno 308w rifle som eg har ein zeiss 3-12-56 kikkert på.

denne er det skinne montasje på og etter mykje om og men fikk eg ved hjelp av

vågsland våpen montert denne på rifla mi.

dette var før eg visste om dette herlege forumet her så tenkte eg kunne forhøyre meg litt her og.

 

 

montasjen på rifla mi er bygd opp av to " komponentar" som gjere at kikkererten min

vert so høg i forhold til mi naturlege skytestilling...

så spm mitt er då om noken her kjenner til ein lavare montasje til rifla mi`?

eller må eg berre bite i det sure eplet og levere kolben inn å få på kolbeforhøyer som koster meir enn det

eg ga for rifla i si tid :)

 

legger ved eitt bilde så folk kanskje finn ut ka modell dette er, står 75 på løpet og låskassa.

takker for alle svar.

 

057.jpg

 

056.jpg

 

055.jpg

 

054.jpg

Link to comment
Share on other sites

legger ved eitt bilde så folk kanskje finn ut ka modell dette er, står 75 på løpet og låskassa.

Det kan jeg i hvert fall svare deg på: ZKK-601MC. 75 er produksjonsåret - 1975. Den er også satt opp med originalt snellertavtrekk.

ZKK-serien besto av tre låskasser - 600 for patronlengde a-la .30-06, 601 som er kort for .308 etc. og 602 som er magnum. ZKK-riflene kom i to utgaver for hver av kassevariantene, standard med svineryggskjefte og MC (Monte Carlo) med litt mer forseggjort Monte Carlo skjefte med edeltreavslutning i fronten, samt endel spesialutgaver med varierende grad av gravering. Kassen er en sivil videreføring av Mauser M98. Den er solid og pålitelig. Avhengig av produksjonstidspunkt hadde endel av disse låskassene også integrert nedfellbart jaktdiopter i bakre låskassabro.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har samme rifla, men med litt annen stokk. Slet også med at kikkerten ble veldig høy med skinnemontasjen. Endte med å kjøpe cz originalmontasjer med 30mm ringer som er tilpasset denne låskassen. Så vidt jeg husker hadde de lav, medium og høy og med medium får jeg akkurat en nikon 2,5-10x56 oppå uten at fronten på kikkerten går nedi baksiktet (jeg måtte ta ut selve siktet slik jeg ser du allerede har gjort). Bygger omtrent 1,5 cm fra toppen av låskassen til underside av røret.

Forøvrig kjempefornøyd med rifla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...