Jump to content

Steyr LP 50 - endring av treffpunkt


700 ADL

Recommended Posts

Heisan!

 

Jeg fikk tilpasset grepet mitt på tirsdag. Onsdag skjøt jeg stevne og alt virket som normalt. Torsdag skjøt jeg også stevne og plutselig endret treffpunktet seg :?::?: Det gikk ca 5 cm lavere enn tidligere og stevnet gikk ikke fullt så bra.

 

I helgen skjøt jeg inn siktet igjen og måtte skru en god del for å få pistolen til å treffe som normalt.

 

Hva kan ha skjedd? Bytte av luftsylindre gjorde ingen forskjell. Begynner å mistenke at en av fire har skjedd:

- Kommet borti høydeskruen når jeg la den ned onsdag/tok den opp torsdag.

- Noen kødda på onsdag (lite trolig)

- Rusk fra tilpassingen har kommet inn i systemet

- skruen for innstilling av hastighet har skrudd seg løs

 

Bedriftsidrettsklubben har visst en kronograf som er tilgjengelig på neste mandag. Har sjekket og det bør ligge på 150 m/s (ca 498 fps).

 

På nettet står det noe om justering av hastighet på en LP 10. Men den er visst litt forskjellig bygget opp enn LP 50'n. Det ser ut som om det er en stoppskive-lignende "ytterskrue" og selve skruen er i sentrum av denne. Prøvde å skru på senterskruen i dag og den lar seg lett skru rundt.

 

Er det noen her som har opplevd lignende , eller må jeg leve i uvisshet frem til mandag?

Link to comment
Share on other sites

På LP10 så er det en låseskrue på høyre side av låsekassa som låser trykkjusteringsskruen. Det burde være noe lignende på LP50. Kan ikke tenke meg at senterskruen, som er for trykkjustering skal kunne skrues på uten at en eller annen låseskrue først må løsnes.

 

En annen sak er om du har hatt av grepet så er det viktig at de to bakre justeringsskruene stikker ut minst 2,5mm slik at ikke trykkjusteringsskruen ligger an mot skjeftet, da det kan gi variasjoner i trykket.

Link to comment
Share on other sites

Nei, de var ikke på samme sted, men det har aldri vært så markant treffpunktsendring før.

 

På bildet under ser dere sprengskissen (forhåpentligvis). Ingen låseskrue - bortsett fra del nr. 71. Det kan være at denne er løs, siden jeg får skrudd på senterskruen.

 

http://www.steyr-sportwaffen.at/media/Luftpistolen/LP50/PDF/LP50_Download_ET_EX.pdf

 

Jeg hadde ikke av skjeftet etter at Petter hadde skrudd det på og da satt det som støpt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...