Jump to content

Dverggås lokkefløyte.


Tikka 512

Recommended Posts

Jeg vet at dverggås er fredet i Norge, så er det sagt.

 

En bulgarer jeg har kontakt med vil gjerne ha ei fløyte til dverggåsjakt. Han får ikke tak i det i Bulgaria, så han satte meg på saken. Jeg fant ingenting på de norske nettbutikkene jeg har sjekka. Kanskje ikke så rart?

 

Kan noen hjelpe meg med dette, eller kan han bruke ei fløyte til grågås?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv teltet på finnmarksvidda og etter mange dagers slit lyktes med fangst og satelittmerking av dverggås. En av de to vi merket ble skutt ulovlig i Kasakhstan. Dette var en nedtur, men systematisk merking over flere år har tildels kartlagt trekkveiene og muliggjort tiltak som kan berge arten. Mer informasjon finnes her http://www.birdlife.no/prosjekter/nyheter/?id=675

Håper også at jegere i andre land kan vurdere å legge fokus på mer tallrike arter

Link to comment
Share on other sites

Dette setter jo alt i et litt annet lys.

 

Viss alle jaktbare arter er med på denne lista http://ropotamo.com/NewSite/index.php?act=79 er ikke dverggås lovlig å jakt på i Bulgaria heller (heldigvis). Tundragås er lovlig. Mulig at det er trøbbel med oversettelsen?

 

Han tilhører foresten den "eldre garde" så det er mulig han fortsatt jakter etter reglene som gjaldt i 1960.

 

Jeg skal få min bulgarske svigermor til å snakke med han en gang til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå har jeg kjøpt og levert ei fløyte.

 

Dverggås er fredet i Bulgaria også. Den skal brukes på tundragås.

 

Det var som, jeg trodde, problemer med oversettelsen. De to artene heter, oversatt fra bulgarsk, "Liten hvitpannegås" og "Stor hvitpannegås".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...