Jump to content

Exxo kombi


banan

Recommended Posts

Heisann! Har noen av dere peiling på merket exxo? Jeg ser på en kombi i dette merket i 12/76 -7x57r.

Når jeg søkte litt rundt på nettet fant jeg ikke særlig mye, men vet at blir solgt en del hagler av dette merket i norge.

Har noen noe å si på kvaliteten til disse våpnene?

Link to comment
Share on other sites

Er det denne du ser på?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25002698

 

Så vidt jeg vet er dette Bettinsoli solgt under Jakt og Friluft sitt eget navn. I så fall det samme som Diamond. Så søk på Diamond.

 

Hvis den er lik Diamond, er utgaven på bildet den med en avtrekker, hvor man ikke kan flytte løpsvelgeren i avsikret posisjon. Så hvis du har avsikret for hagle, er den treg å få flyttet over til rifle og motsatt. Jeg anbefaler uansett kombier med to avtrekkere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke ha kjøpt den kombien. Jeg foretrekker to avtrekkere, men skulle den ha en, måtte den ha en annen omstillermekanisme. Omstilleren må være uavhengig at om våpenet er sikret eller ikke. Helst en på siden som går opp å ned, da det er mest intuitivt. Dette har jeg sett bare på tyske kombier.

 

Ellers er det dette jeg foretrekker. Lav vekt, under 3 kg. Loddede piper, kravepatron i rifleløpet og kikkertsikte i hake- eller svingmontasje.

 

Kjøp gjærne brukt. Spesielt kan du finne mange bra våpen i utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips! vet allerede hvilke kaliber jeg vil ha. Går for 7x57r- 12/76. Hva er fordelen med loddete piper foran frittliggende?

 

Har du noen gode sider hvor de selger brykte våpen? Hvordan er loven på å kjøpe våpen fra utlandet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Diamond kombi som ser rimelig identisk ut som denne. Både Diamond og Exxo produseres av bettinsoli.

 

I kjappe situasjoner med hagle har jeg alltid hatt en tendens til å skyte uten å være bevisst på hvilken avtrekker jeg bruker. Jeg valgte kombi med en avtrekker og løpsvelger på sikringen bevisst da jeg kjøpte kombi. Med kombi er det ikke akkurat et ukjent fenomen at folk blåser av hagleløpet når man MENTE rifleløpet og omvendt :wink:

Jeg har alltid løpsvelgeren på hagle når jeg jakter og bytter til rifleløpet når behovet inntreffet der og da. En egen knapp for løpsvelger hadde også blitt for rotete for meg. For MEG er en avtrekker og løpsvelger på sikringen dette den suverent beste løsningen på en kombi. På vinterstid, når en bruker tykkere hansker, får man også mer plass til fingeren i avtrekkerbøylen.

 

Loddete løp tåler mer før treffpuniktet endres og mange mener at utseendet er bedre kontra loddet pipe.

Loddet løp har også flere ulemper sammenlignet med frittliggende. Bruk søkeknappen så finner du flere tråder som diskuterer fordeler/ulemper med dette

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en slik kombi engang, og solgte den nettopp pga av at den hadde én avtrekker.

 

vet allerede hvilke kaliber jeg vil ha. Går for 7x57r- 12/76.
Du begrenser deg veldig med å låse kalibrene, hvis du skal kjøpe brukt. Det er mange flere kalibre enn 7x57r, som gjør jobben. Hvorfor ikke 6,5x57r, 8x57IRS eller 7x65r? Det finnes ennå fler. Mange andre haglekalibre duger i lange baner. Du trenger aldri så kraftige patroner som 12/76. 12/70 er mer enn nok. kaliber 16 er klassikeren blandt kombivåpen, og du kan kjøpe en topp klassisk kombi for prisen av en ny italiener.

 

Sjekk http://www.egun.de, så finner du ut hvor mye slike våpen går for.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tips!

 

Tenkte meg den kaliberkomboen med tanke på tilgjengelighet av ammo. Men er jo selvfølgelig åpen for andre kaliber dersom jeg finner noe som fatter interesse :D

 

Så litt på børser på egun, var masse børser som kunne ha vært aktuelle! Og til en meget hyggelig pris. Men hvordan er det å få disse til norge? Hva sier lovverket? Og kommer det til å bli mye utgifter med å få børsa til norge?

 

Noen her på kammeret med erfarning med brukthandel i utlandet?

Link to comment
Share on other sites

Her er en tråd om temaet:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=45942

 

Det er to måter å importere. Enten privat, eller få hjelp av en forhandler. Privat, må du søke som vanlig og få stemplet søknaden med: "gyldig for import". En forhandler fyller ut et eget skjema for importtillatelse, da må du vite nummeret på det aktuelle våpenet.

 

I de fleste land må selgeren søke om exporttillatelse. Da trenger han en kopi av en av de aktuelle sjemaene. Ofte er det greit med en scannet kopi av ervervstillatelsen/importtillatelsen. Sverige og Danmark, er nok enklest, for de greier å lese hva som står på sjemaene. I tyskland kan det hende du trenger å lage en oversettelse.

 

Når alle papirene er i orden, er det å få det sendt med en speditør som er villig til å frakte våpen. I tillegg til å betale gebyr for tillatelser både her hjemme og i utlandet, må det betales moms, før du får våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...