Jump to content

Kjøpt .22 luftgevær etter ny våpenlov trådte i kraft.


Maribou

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg kjøpte et .22 CO2 gevær tidlig 2010.

 

Jeg var da i den tro at .22 luftvåpen var like fritt som .177 og gikk da på finn.no og søkte etter diverse våpen som kunne være interessant.

 

Valget falt på et Umarex Airmagnum 850 gevær med 88gr CO2 patron.

Et herlig gevær å skyte med.

 

 

Men så hadde jeg lyst på et fjærgevær og skulle kjøpe et fra en forhandler og sendte inn min bestilling. Da jeg får en telefon fra butikken som sier at jeg må fremvise kjøpetillatelse fra Politiet for at de kan effektuere ordren.

 

Etter litt etterforskning så finner jeg ut at det kom nye krav til .22 luft i juli 2009. (Stemmer dette?)

 

Men ihvertfall. Han jeg kjøpte umarexgeværet av kan da heller ikke ha kjent til nye reglene og jeg har da kjøpt et luftvåpen jeg egentlig måtte søke om på forhånd.

 

Hvordan kan jeg løse denne floken? Jeg har jo våpenskap. Kan jeg bare søke om .22 luft og så bare registrere dette våpenet på den søknaden? Eller kan jeg risikere straff for dette?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok egentlig en amnestisak, men et fornuftig våpenkontor lager nok ikke krøll.

Har man handlet i god tro og er ærlig om det, tipper jeg det skal mye til før man får trøbbel, spesielt når det gjelder et luftvåpen.

Det er i Politiets interesse at registrerbare våpen er registrerte, så om de lager krøll for deg, lager de også krøll for sitt eget arbeid med å få våpen registrert.

M.a.o. kommer dette mest an på hvilke folk som sitter på våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...