Jump to content

Hvor sær kan ei rifle være på kuler/kulevekter


Øyvind Johansen

Recommended Posts

Kjøpte for en tid tilbake en Browning bar "Longtrac" i kal 30-06, og nå har jeg fått testa den litt. Jeg har prøvd med 100grs Lapua HP, 150 grs Wincester FMJ, 180 grs SP (tror det er Speer), og 220 grs Hornady RN..

 

Har prøvd litt forskjellige settedybder og ladninger med 140 og 160 krutt, og resultatene har vært stort sett "akseptable", men ikke på noen måte imponerende (6 - 8 cm), bortsett fra 180 grs blyspisskula som jeg tror er ei Speer-kule...... Da krøp plutselig samlingene sammen til 17-20 mm :)

 

Noen som har erfaring med at rifler har så store avvik på forskjellige kuler?? Har stort sett alltid skutt med boltrifler tideligere, og aldri opplevd så store variasjoner

Link to comment
Share on other sites

Har en ar sak i .223 Den er ganske lik det du beskriver. Med 69gr Scenar blir det stort sett 5sk, 17-20mm på 100m. Alt annet går dårlig eller veldig dårlig. Miljøamm sånn ca 30-40cm, hjemmeladet med 55gr kuler 8-10 cm. Av ting som kan forklare deler av det så er det 1:9 riflestigning og et kort parti i løpet som er rommere enn ellers. Men om alt hadde vært håpløst burde ikke scenaraen oppført seg sånn. Rart, men de kan sikkert være ganske så sære.

Link to comment
Share on other sites

Vært borti lignene problemer med Remington 7400en til broderen. Mener gassystemet der gjør at du har mye kontakt mellom løp og forksjefte, slik at den teoretisk sett skulle bli veldig følsom for ammo med varierende hastighet og derav varierende pipesvinginger. Mulig dette kan være et problem med di også? Prøvd å veie hylser og ladninger?

 

Enkelte boltrifler med veldig tynne løp (eks kimber montana) er kjent for å være vriene å få til å gå godt med div ammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Longtrac i 30-06 og sliter med det samme. Den som går akseptabelt er 110grs V-Max, tyngre/lengre kuler er greit nok til storvilt. Ser at Speer SP kulene ikke har har boat tail og er forholdsvis butte,det tror jeg er en fordel da de blir kortere. Tror jeg bestiller en pakke og prøver. Hva lader du Speer kulene med?

 

Et tips for å få bort spenn i forskjefte er å legge imellom en skive på pinnebolten som holder det.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en mauser M98 i 30.06 for mange år siden. Den var vansklig å skyte presist med da den var utroligs sær med tanke på presisjon.

 

Jeg prøvde alt av tips til å få presisjon med den men under 7cm på 100 meter ville den ikke. Jeg beddet stokken, fikk børsemakeren til å sjekke låseklakker og gjenger. Men de så bra ut og løpet lå fritt hele veien og var ikke utskutt samt godt pusset var svaret fra børsemakeren.

 

Montasjen var fast og god, kikkerten ble byttet men ingen bedring. Kuler fra 100-155grain samlet ikke. Kuler fra 170-220 samlet ikke jeg prøvde sierra og lapua og andre presisjonskuler men ikke noe gikk bra. Så bare for å ha gjordt det kjøpte jeg 4 kuler i vektklassen 165-168grain da skjedde det noe..Presisjon mellom 20-30mm dukket opp og jeg ble glad kan jeg love dere :mrgreen:

 

Så den var sær men det ordnet seg til slutt. Og det rare er når jeg ble lei kaliberet så fikk jeg løpet kappet og kamret til 308win og hadde presisjon med kuler fra 100-200grain uten problemer :? Merkelig ja...forstår jeg det nei....

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje håp da... Trenger jo bare å finne ei eneste god kule som gir god presisjon, og bruke den til alt :wink:

 

Browningen har jo vært lovpriset for god presisjon i flere tester, men lurer på om endel tester viser den beste 3-skudd serien av mange... Når jeg tester presisjonen er det ganske uinteressant med en god serie, det som er interessant er jo det dårligste skuddet av MANGE skudd.....Det er jo det som viser hvor mye jeg kan stole på rifla mi :wink:

 

Sierrekulene som jeg fikk god presisjon med var lada i Normahylser, med 53 grs. N160, og patronlengde på 84 millimeter..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...