Jump to content

Avspenningsgløding av herdet stål( uten ovn) trenger tips?


Guest

Recommended Posts

Avspenningsgløding av herdet stål( uten ovn) trenger tips?

 

For å bearbeide herdet stål må jeg avspenningsgløde, men sliter litt med å finne gode løsninger ved bruk av varmen:

 

Har noen tips og teknikk du bruker for å avspenningsgløde herdet karbonstål og rustfritt for bearbeiding?

Link to comment
Share on other sites

Er det mykgløding du tenker på? Avspenningsgløding er en prosess hvor man reduserer spenninger, uten noen spesiell reduksjon av hardhet. Ved mykgløding gjør man stålet mykt for å kunne maskinere.

 

Avspenningsgløding for et harda stål foregår ved at man varmer opp til 10-15 grader under anløpningstemperaturen og holder der i 2 timer, for så å kjøle sakte ned.

 

Karbonstål mykglødes ved å varme opp til omtrent 700-750 C og kjøle langsomt etterpå. Alternativt kan man normalisere der man varmer til ca 800 C og langsom avkjøling.

Dette bør helst gjøres i en ovn, men kan gjøres i en esse eller med en propanbrenner, litt etter hva man skal mykgløde.

Langsom avkjøling vil si at man lar det ligge i ovnen og slår av denne, legger komponenten gradvis lenger bort ifra varmen i essa, eller pakker den inn i isloerende materiale etter den har kommet opp på temperaturen den skal.

Størrelsen på komponenten vil innvirke.

 

Mykgløding av rustfritt stål er mye mer krevende.

For mykgløding av rustfritt stål må man ha en ovn, helst med mulighet for programert nedkjøling.

En korrekt mykgløding tar 10-20 timer og vil variere ut ifra legeringen.

Link to comment
Share on other sites

Er det mykgløding du tenker på? Avspenningsgløding er en prosess hvor man reduserer spenninger, uten noen spesiell reduksjon av hardhet. Ved mykgløding gjør man stålet mykt for å kunne maskinere.

 

.

 

Ja det er mykgløding jeg tenker jeg mener( både rustfritt og karbonstål). Konkret er det et ønske om å kunne maskinere (bore, frese, dreie) deler som er herdet. Eksempelvis bore hull /maskinere for å lage foldekniver der man har ferdig herdet knivstål.

 

Takk for svar :D

Link to comment
Share on other sites

Avspenningsgløding for et harda stål foregår ved at man varmer opp til 10-15 grader under anløpningstemperaturen og holder der i 2 timer, for så å kjøle sakte ned.

Det er vel dette man også kan kalle "aldringsgløding", da glødingen bare framskynder den prosessen generell aldring også frembringer.

 

@Trådstarter. Du trenger strengt tatt ikke å ta vekk herdingen for å bearbeide herdet stål, det går helt fint bare du har godt verktøy, god oppspenning og god spindel. HM-verktøy er nesten et must...

Link to comment
Share on other sites

@Trådstarter. Du trenger strengt tatt ikke å ta vekk herdingen for å bearbeide herdet stål, det går helt fint bare du har godt verktøy, god oppspenning og god spindel. HM-verktøy er nesten et must...

 

Supert :D

 

Har du forslag til hvor (merke / type osv) HM-verktøy kan kjøpes? Kjøper mye på Tool`s men føler jeg ikke finner riktig verktøy for boring dreing/ fres i herdet matriale.

 

 

Har bla to Busse (INFI) ferdig herdet/slipte karbonstål emner jeg skal bygge foldekniver av.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel dette man også kan kalle "aldringsgløding", da glødingen bare framskynder den prosessen generell aldring også frembringer.

Aldringsgløding er en helt annen prosess. Det er for å oppnå høyere styrke i legeringer som kan presipitatherdes.

Avspenningsgløding er for å fjerne spenninger i komplekse komponenter for å unngå at de slår seg.

 

@Trådstarter. Du trenger strengt tatt ikke å ta vekk herdingen for å bearbeide herdet stål, det går helt fint bare du har godt verktøy, god oppspenning og god spindel. HM-verktøy er nesten et must...

 

Har du forslag til hvor (merke / type osv) HM-verktøy kan kjøpes? Kjøper mye på Tool`s men føler jeg ikke finner riktig verktøy for boring dreing/ fres i herdet matriale.

 

Har bla to Busse (INFI) ferdig herdet/slipte karbonstål emner jeg skal bygge foldekniver av.

 

Busses INFI er ikke et karbonstål, men et høylegert verktøystål, så her blir mykgløding avansert. Om du først må mykgløde det er det mye enklere å bare starte på nytt med et verktøystålemne.

 

Du bør nok ha CNC utstyr for å klare å bore/frese i det når det er herda. Sliping går bra.

Link to comment
Share on other sites

Som metallurgen skriver er det en fordel å ha CNC-utstyr. Det er en fordel for det meste det...

Men, en stabil og god benk, være seg drei eller fres, kan klare seg godt hvis man skal bearbeide harde materialer.

Leverandør på verktøy? De fleste "store" har gode verktøy som duger godt, Kennametall, Seco, Sandvik Coromant, Emuge, etc.

Har du ikke kontakt med noen slike selv, så er det vel en smal sak å bytte bort ei flaske med noe godt til en maskinarbeider mot noe verktøy du kan bruke :D .

 

@Metallurgen. Når jeg brukte begrepet aldringsgløding, refererte jeg til den praksisen det er å varme opp godset til nesten anløpningstemperatur, og bare "slå av ovnen" etter noen timer (avhengig av størrelse på gods...). Kan hende jeg bruker begrepet på noen annet enn det du reffererer til...

Jeg har ved flere anledninger brukt ren aldring for å bli kvitt spenninger, og da særlig på store deler som ikke enkelt går inn i en ovn (tilgjengelig der og da...).

Maskinerer delene (opptil to tonn, 1x1,5m, jiggdeler) til bare 1mm står igjen, og setter de bak hallen et par måneder. Sprøyter jevnlig saltvann over de første dagene slik at rusta får godt tak. Dette prøver jeg å gjøre mot våren, slik at nettene fremdeles er kalde mens sola på dagene kan bli ganske så varm.

Har etter finbearbeiding fått praktisk talt helt "døde" deler, etter opptill 6 år nå så kan jeg se at tusendelene har gått, men ikke hundredeler...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...