Jump to content

Hvilket Swarovski sikte passer her !?


flanged

Recommended Posts

Du kan forlenge stokken, men jeg regner med at den passer slik den er idag.

 

Du får prøve et sikte du har, og plassere øyet 25mm lengre frem enn optimalt. Da blir synsfeltet redusert. Det er ingen god løsning å ikke ha riktig øyeavstand.

 

Kan du ikke prøve å finne ut hva som er øyeavstanden til det siktet du har, reelt. Jeg har regnet med de 80mm som står i spesifikasjonen, men den kan godt være litt kortere.

Link to comment
Share on other sites

zeiss_ZM_Z_1,5-6x42.jpg

.thumb_500_500_Zielfernrohre_Z6_Z6i_1_7_10x42_Z6_1_7_10x42_L%5B90%5D.jpg

 

Som du ser på bildene, kommer justeringstårnet i konflikt om du monterer Z6-siktet lengre fram. men ringene har riktig diameter, begge har 30mm rør og 48mm objektivrør.

 

Hvorfor vil du absolutt bytte? Zeissen er fortsatt et godt sikte, særlig hvis det er laget i tyskland, og har T*-coating. Eneste feilen med det, er at det har litt for mye dassrulleffekt på laveste forstørring.

Link to comment
Share on other sites

Det heter ikke ZM/Z, det heter bare Z siden den ikke har montasjeskinne. ZM har skinne. (leste du på esken?) Den er i hverfall tyskprodusert med T*, toppmodellen før Victory.

 

 

Du kan svi av en del tusenlapper på nye ringer, da er det flere andre sikter som kan passe. Min favoritt er Zeiss Varipoint 1,1-4x24. Da får du lyspunktet og siktet kommer litt lavere. Den er kortere 300mm, så her er det ikke problem med lengre øyeavstand.

 

Z6 1-6x24 er også tilstrekkelig mye kortere til å passe i lengden, 296mm. Også med nye ringer - selvsagt. Z6 synes jeg har for stort okular, for å være ideelt. (dessuten er ikke versjonen med lys, spesielt estetisk :( )

 

Antakelig, vil begge disse siktene få konflikt med bakre base, så du vil trenge forlengede ringer, eller sikte med skinne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...