Jump to content

Alternativ til utstopping


Granleggen

Recommended Posts

Hei!

 

Er det noen som har andre alternativer enn utstopping av trofè-vilt?

 

I tilfellet mitt så er det en gaupe som er aktuell. Utstopping er ennå ikke uaktuelt, men vurderer å benytte skinnet på annet vis. Det jeg har tenkt litt på er en skinnlue. Kansje noen her inne på forumet har bilde av skinnlue laget av gaupe?

 

Hvis noen har andre idèer og tips så er det bare og komme med det også. Gjerne med bilder.

 

Årsaken til at jeg vurderer noe annet enn utstopping er at jeg bor i et eldre tømmerhus. Husets tømmervegger er vinterbolig til en del fluer som dukker opp med varmen om våren. Er derfor litt skeptisk til om jeg tar sjangsen på å ha et så minneverdig vilt som ei gaupe utstoppet i dette huset.

 

Alle tips, idèer og bilder til alternativer til utstopping mottas med stor takk!

 

Kansje noen av dere også har erfaring med utstoppet vilt i hus med mye fluer på våren? Finnes det noen tiltak mot fluer? Eller er ikke fluer så farlig som jeg kansje tror? :roll:

Link to comment
Share on other sites

drømmeoksen: Glass-skap var ingen dum idè. Da slipper man i tillegg støvproblemet :wink:

 

donner: Flueproblemet er sikkert ikke så stort problem som jeg tror. Hvis jeg velger å utstoppe den så skal jeg selvfølgelig bruke en dyktig preparant med gode referanser.

 

Tips om gode/dyktige preparanter mottas også med takk! :D

Jeg bor i midt-norge, men er ikke redd for å kjøre en bit for å få et best mulig resultat.

 

Likevell så har jeg ikke slått helt ifra meg tanken på å få laget ei skinnlue. Synes selv det er veldig originalt :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en rev liggende som jeg lurte på å få preparert som ett isbjørn skinn, altså utstoppet hode og hele skinnet med poter og hale og henge det på veggen. Hadde sikkert vært stilig med ei gaupe og selv om jeg hadde valgt å stoppe den ut i full størrelse!

Noen som har bilder av noe lignende?

Link to comment
Share on other sites

De fluene du har i veggene dine er sannsynligvis loftsfluer. De bruker kun huset som overvintringsplass. Loftsfluer gjør ingen skade på skinn/pels. Kun irriterende for de levende beboerne.

 

Flueproblemet er nok ikke så ille som jeg trodde nei. Mest sansynlig så blir utstopping det mest aktuelle.

Har googlet litt på preparanter og taxidermister, men synes det er få som greier å gi gaupe et naturlig og levende resultat. Det er noe med gaupe-hodet som ikke stemmer hos flere av preparantene :(

 

Men det blir jo litt opp til hver enkelt hva som betraktes som naturlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ta i hvertfall vare på trofeet, og få det oppmålt av SCI eller Rowland Ward. 8)

 

4jn978.jpg

 

Metoden er den samme for oppmåling av alle skaller/ kranier av rovdyr.

 

Lengde + Bredde

 

Minimum RW = 9 13/16" ( 25. cm )

Minimum SCI = For øyeblikket ikke fastsatt noe minimum ( editors choice ), da kun 22 europeiske gaupe trofeer er registrert til nå.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...