Jump to content

Lerdueskyting med gammel hagle


Engan

Recommended Posts

Såvidt jeg har forstått, så er det værst for trangboringen ytterst i løpet. Har du et løp med kvart eller cylinder, så vil jeg tro at det går bra, men det får du vurdere selv, evt. spørre en børsemaker. Det siste er vel det tryggeste.

 

Sålenge hagla kan skyte jaktpatroner med bly, så kan den også skyte vismut. Og jeg vil tro at kammertrykket er mindre av en leirduepatron uansett haglmateriale? Jeg tror. Jeg vet ikke. Bare så det er klart.

Det er en del som lader haglpatroner her, og jeg regner med at noen av de kan svare på akkurat det.

 

Jeg har selv en star baikal 12/70 s/s, fra ca 1990 som bare samler støv. Tror jeg har kvart og trekvart trangboring. Har lyst til å prøve den på banen bare for moro skyld. Føler meg ganske trygg på at det går bra. Det jeg ikke vet, er om det er farlig å skyte 24g stålpatroner gjennom trekvartboringen. Jeg vet at stål skal skytes kun i halv eller åpnere, men hva skjer om det går galt? En sprenger vel ikke løpet av det?

 

det er dessuten en super tråd her: viewtopic.php?f=3&t=19066&hilit=kan+hagla+mi+skyte+st%C3%A5l

Link to comment
Share on other sites

Hei, har fått hagla nå.

 

Den er en Baikal IJ 58 MAE, og det står "Made in USSR" på den.

 

Under løpet, står det bare at det er kaliber 12, men ikke noen kammerlengde.

 

Jeg målte lengden i kammeret fra der den bakre delen av patronen er til der løpet innsnevres.

 

Det ble ca 80mm, vil det si at jeg kan skyte 12/76 ammo i denne hagla?? (Står på nettet at den skal være 70mm, men lurer på når kammeret er 80mm)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...