Jump to content

Kongsberghagle -bilder og spørsmål


ko-stens

Recommended Posts

Har store muligheter til å få overta en fin, gammel Kongsberg enkeltløper i kal 12 (12/65?).

 

Legger ved et par bilder. Noen som vet noe om slike? Hvor gammel er den? Tror muligens den kan være 50 - 60 år gammel selv. Det var bestefaren til kona som hadde den. Tror ikke den er brukt på minst 25 år. Blank i løpet og hel og fin i treet, men noe slitt lakk, og det har skallet av en liten flis oppe på bakkanten av kolben, ellers er det kun småmerker. Børsa ble funnet igjen etter at gamlefar døde i fjor og har bare blitt stuet vekk før noen kom på at den ikke hører hjemme i en skuff på et loft. Hva slags verdi kan en slik hagle ha? Den er jo fullt brukbar med null slark eller tull. Kan jo si fra, dersom de kanskje vil selge den fremfor å servere noe slikt til meg! Føler meg på mange måter ikke verdig! Børsa er for øvrig aldri skrudd på. Det finnes ikke et eneste skrutrekkermerke på noen av skruene.

 

En annen ting. Jeg har planer om å henge den på veggen som den er, uten å pusse den opp. Bare gi den en grundig gjennomgang med olje. Den kommer ikke til å bli brukt noe mer. Har ikke lyst å plombere den, så vil heller ta bort en vital del, som jeg har i våpenskapet. Regner med at dette går greit? Men hvordan tar man bort en vital del av denne? Den virker rimelig solid sammenskrudd. Tenkte kanskje å ta bort avtrekkeren eller noe annet som ikke synes.

 

Børsa har forresten aldri vært registrert, så det må en vel gjøre om den skal beholdes i originalstand. Regner med det bare å skrive en "normal" våpensøknad og få svigermor og hennes bror, som er arvinger, til å signere? Ved plombering trenger man kanskje ikke å ha den registrert? Bare få en børsemaker til å fikse det (men jeg har ikke lyst, som nevnt, men om det er en omstendelig prosess å ordne affeksjonspapirer, så kanskje...)

 

Bilder:

 

032.jpg

 

033.jpg

 

038.jpg

Link to comment
Share on other sites

Våpnet er produsert etter 1952 da stempelet sier "Våpenfabrikk" og ikke "Vaapenfabrikk".

Kontrollstempelet er en A i en runding og tilhørte vedkommende som vel stemplet nesten alle våpen etter krigen.

Ordinær produksjon stoppet på slutten av 1950 tallet.

Det er senere satt sammen noen små serier av deler som var til overs.

De siste til 175 års jubileet iu 1989.

Jeg har sn. 2 og klubben har sn. 1.

 

Når du lurer på pris er det hva noen ønsker å betale for å få tak i en slik.

Våpnet ble produsert i kaliber 12 og 16.

De ble levert med løpslengde 80, 90 og 100 cm.

De lengste er mest etterspurt.

 

Se på serienr. så får du en idè om hvor mange som er produsert.

12 og 16 er nummeret i samme serie.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Du tar enkelt ut blokka på hagla ved å skru ut låseskruen og trykke ut bolten som holder denne, da er det bare å spenne hanen og ta ut blokka. Men det er jo en kjempe fin hagle å jakte med, bruk Eley ammunisjon da denne har ganske lavt kammertrykk, og så er den jo ganske trangborret. Den jeg hadde gikk det fint å skyte fugl med på 50-60m.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Har tenkt fra midten av 50-tallet selv, men det kan hende den er produsert etter 1960 og. Onkelen til fruen sier at den ble kjøpt på ca samme tid som han selv kjøpte hagle første gangen, da han var 16 - 17 år, og da blir det nesten midt på 1960-tallet. Vil da tro sen 50 og overligger, eller tidlig 60-talls, av "restene" som du :roll: sier noe om.

 

Serienr er 11451 og står på venstre siden over fortreet. Er det antallet produsert? Eller er det bare noen av tallene som sier noe om antall?

 

Løpet er for øvrig 80 cm.

 

Et koselig minne og klenodium som skal få æresplass i huset! :)

 

 

Fin å skyte med? Tja, kanskje det! Den er jo rimelig tung da, men det virker som om det er god balanse i børsa, og når jeg monterer (for et uttrykk...) sitter den ikke så verst. Er for mye fall i kolben for meg, og kolben burde vært litt mer vridd mot venstre. Kunne vært moro og prøvd den på lerduebanen en tur da!

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Regner med at den var lovlig ja.

 

Litt opplysninger fra frua og forresten. Hun husker så vidt at bestefar drev med harejakt. Hun husker den nest siste harehunden, og da var hun to, tre år, dvs ca 1973 - 74. Denne hunden døde på den tiden, og den siste hunden brukte han ikke selv, så hagla er neppe skutt med siden midt på 1970-tallet, og om han kjøpte den ca midt på 60-tallet, er den jo knapt brukt i mer enn ti år. Den ble kun brukt til harejakt, så det har neppe gått mange skuddene gjennom løpet! Skjøt han fem harer i året, og kanskje fem bomskudd i tillegg, så har den kanskje ikke gått mer enn hundre skudd til sammen.

 

Nesten så jeg har lyst å legge den til i våpengarderoben her og få en nostalgisk skogsfuglbørse, for denne burde kunne holde lenge enda! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Når du skal skyte lerduer gjøres det på følgende måte:

 

Du skrike opp til han med kastemaskinen samtidig som du fører hånda ned i lomma, tar patronen opp og lader.

 

Dua har da kommet på det holdet hvor haglesvermen er av en slik størrelse at du kan treffe dua. :wink::wink::wink:

 

1 meters løp og full trangboring.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...