Jump to content

Remington 597


buttolo

Recommended Posts

hallo godt folk! har sett litt att og fram på salong, og kommet frem til at jeg vil ha halv auto!

var på børselars i dag og tafset litt på Remington 597, likte børsa godt, fin balanse syns jeg, og vi satt på montasje for og få en liten pekepinn på hvor kikkerten ville havne, og det passet meg utmerket! syns avtrekket ikke var så værst som de fleste omtaler det, prøvde riktig nok den bare med et klikk, men trodde det skulle være skikkelig kryp, men det var da ikke det!...

 

har lite erfaring med halv auto, men etter som jeg skjønner skal man ungå å bruke olje? leste på et forum at teflon spray eller silikon spray var det beste, noe andre råd?

 

over til noe annet, jeg må si at fargen på skjeftet var ikke alverden, men for alldel til og leve med! men tenkte sånn, at sprayboks vil gjøre susen! noen som vet om plasten tåler vanlig lakk? eller vil den krakkelere/koke?

kjip og kjøpe helt ny børse og ødlegge skjeftet med en gang. har tenkt på svart farge, siden jeg har sett ei svart ei som jeg likte, men er åpen for andre farge forslag! (veldig dårlig til og se ting for meg)

 

 

skal bestille dem med en variabel kikkert, 3-9, passer fint til kråka/skjæra!

 

 

andre innvendinger om børsa tas gjerne i mot negative som gode, da jeg ikke har så mye erfaring med verken halv auto eller remington.

Link to comment
Share on other sites

Søke på Remington 597 så finner du mye på forumet, mest negativt! Har selv ei slik med laminatstokk og tykt løp, børsa er grei nok når man har fått justert stengene som sluttstykket glir på så de ikke står i spenn, for da er de litt bøyd og du får funksjonsfeil på den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen 597 sjøl, men brodern har (597 lss) en som jeg har plaffa og stelt med en god del.

Vedr. puss med olje: Det første jeg gjør er å trekke sluttstykket tilbake slik at det hekter seg opp. tar en smal malerpensel dypper den i våpenolje (gammel breakfree fra forcen) og "fukter" pusser ut det meste av skiten på løpsdelen mot kammeret og sluttstykkebunn. ikke vær for hardhendt da kan du røske ut utdrageren (pass på at løpet heller nedover da olja ellers kan renne bakover i sluttstykket/mekanismen og skape smussoppbygning). så pusser jeg løpet, først godt med olje på lappene, dernest tørrpuss, dernest går jeg på med olja bronsjebørste, dernest tørrpuss. så surrer jeg dorull/tørkerull rundt malerpenselen og tørrpusser fjerner resten av skiten i støtbunn på sluttstykket og kammerdelen på løpet. Doningen har vel plaffa en 4-5000 skudd nå og avtrekkerhuset har aldri vært fjærna fra låskassedelen. Magasina er litt "trege" til å begynne med. Men efter hvert tar de 8-9 patroner uten alt for mange forkilinger. Jeg har også 30 skuddsmagasiner. de fungerer greit med 25 skudd i. Har flere ganger skutt 4X25 skudd uten forkilinger. Men pass på at "slyttstykkestengene" ikke er hardt tiltrekt. Skru dem forsiktig til og skru ca.1/4 omdreining tilbake. Skru til løp og gjør løpet frittliggende i stokken. Den kan være litt kresen på presisjonen . jeg har ikke testa alt for mange. Men lapua hi.vel.hp går konstant rundt 20 mm/5skudd/50m, cci minimag.h.p/remington golden bullet rundt 30 mm/5 skudd/50 m. Det samme med geco. Rem.viper, yellow jacket og winchester laser likte den ikke. Broderns 597 fungerer ikke tilfredsillende med lyddemperskudd og veldig fettete skudd. Ellers fungerer den greit. Det med lakking av skjeftet vet jeg ikke. men en skulle jo tru at den tåler det, når den tåler solventer og annen olje. spør importørnen (jakt og friluft i arendal)

Link to comment
Share on other sites

har hørt mye negativt om den og, mye bra. så dette er vel som med biler, de er elsket og hatet.

 

sitter og skriver våpensøknad nå. etter som jeg har forstått må jeg skrive remington 597 på model betegnelsen siden det er halv auto, men må jeg ha med løps lengden? har ikke den tilgjengelig nemlig.

 

husker da jeg søkte på de våpene jeg har nå, så skrev jeg bare kaliberet og rifle/hagle. var enkelt da :lol:

Link to comment
Share on other sites

597 target er masse salong for penga IMO!

God presisjon (100m samling på eit par cm med lapua standar)

Dette kan jo klart variere, men eg har ikkje gjort noko meir med rifla.

 

Største minus er avtrekk som er tungt men relativt reint og magasin som ikkje liker å bli heilt fyllt opp.

 

Eg skyter utelukkende sub ammo så det at den veksler dårlig med det er det som ødlegger det litt for meg. Har prøvd å lette bolten litt, men trur det må meir til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...