Jump to content

Skadde tomhylser


Kåre

Recommended Posts

Hei tenker i å begynne med hjemmelading når budsjettet tilsier det og har sånn smått begynnt å sammle hylser (sammler kun en type hylser/LOT for å gjøre det enkelt)

 

men jeg syns hylsene ser veldig skadde ut i munningen kan noen si meg om disse hylsene er ødelagde eller kan de "fikses"

 

IMG_0332.jpg

 

alle hylsene har slike skader fra mindre deformasjoner (som den til høyre) til mer skadde (som den til venstre)

Link to comment
Share on other sites

Er skutt av en mini-14 ja og skal brukes i samme våpenet senere (i form av høykvalitet jakt ammo)

 

så saken er at om hylsene har skarpe "knekk" så bør de ikke brukes?

 

Ja, dersom hylsene har en knekk, burde de ikke brukes, da messingen er ganske svak akkurat i den evt. knekken.

Link to comment
Share on other sites

I Norge, som er et "land of plenty" når det gjelder skytebaner og tomhylser, er det ikke nødvendig å bruke sekunda rask av hylser.

Bruk bare engangskutte og feilfrie hylser, helst fra samme lot. Finnes gratis på banene etter oppskytingen. Eller kan kjøpes for en billig penge fra laget som eier banen. I alle fall gjelder det gjengse kalibre, som hylsene på bildet ser ut til å være (.308?)

 

Merkelig dette her, man skal på død og liv bygge om (dyrt) billige 110+ år gamle mauserkonstruksjoner til jaktrifler. Og bruke raske--hylser til lading. Hvorfor?

 

Søk heller å bruke utstyr (og hylser) av høyere kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Personlig gjør jeg det ikke, da jeg har nok hylser til mine kalibre og jeg kjøper nye Winchester hylser. Men! jeg ser ikke problemet med å bruke hylsene du finner på skytebanen?? De fleste er engangs-skutte hylser, da de fleste har en "bruk-og-kast" mentalitet. Det er slike som miljøværnere vil forandre, og jeg skjønner de godt (ja, jeg er en slik selv.

 

Bare bruk de hylsene du finner du, men sjekk dem for skader, slik at du ikke får deg en stygg overraskelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...