Jump to content

Valg av homogen kule


staberg

Recommended Posts

skal bruke 168 grn TSX i elgjakta etter å ha prøvd den på vannkanne i høst. se bilde av kula i denne tråden: 100% restvekt!

 

 

viewtopic.php?f=17&t=44785

 

Støtter denne. Meget godt resultat på elg i et par sesonger nå, fine sårkanaler og 100% restvekt.

 

Ladd i .308win med VV N-540. Kan finne ladedata dersom du er interessert, send PM.

Link to comment
Share on other sites

Brukte 150 grs TSX i .300 WinMag i fjor høst, og er kjempefornøyd med kula. Skaut 5 rådyr og 3 elger med kulene. Ble lite søl og god inntregning, fant ikke igjen noen av de 9 kulene. Utgangshastigheten skal ligge på 1025 ms etter tabellen med lik pipelengde som jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har synspunkter på fluktlengder på elg med en 150/165 grs TSX og en konvensjonell 180 - 200 grs bly? f.esk oryx? Jeg har sett ett par elger dette for en 7mm remmag. Trur det var 140 grs TSX (Det var i allefall ei Barnes TSX) men ingen av elgene "tegnet" på skuddet, og jeg synes det er godt å se at elgen "har fått det" etter du har skutt den.

 

Jeg vurderer også ei ca 165 grs homogen kule i min 3006 og 300 winmag til høsten.

Link to comment
Share on other sites

@Forstkandidaten

 

Eneste erfaringen min med 150 grs TSX er som sagt kun 3 elger og 5 rådyr. Ei elgku fikk kula rett bak bogen på snaut 30 meters hold, tegnet tydelig for skudd og løp 60-70 meter før den datt. En kalv fikk et lavt skudd, 2cm bak mellomgulvet. Denne gikk likevel kun 15 meter før hundkaren fant den død etter et snaut kvarter. Kalv nr. 2 fikk halve ryggraden penetrert på langs. Fant ikke igjen noen kuler.

 

3 av 5 rådyr datt rett ned, to med gode bogskudd og ett med et skudd for langt bak. De to siste gikk ca. 10 meter hver med skudd som satt noe for langt bak, for deretter å legge seg.

 

Snever erfaring, men ting tyder på at jeg ikke bytter kule med det første.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...