Jump to content

Bytte + tilpasse avtrekk


helhog

Recommended Posts

Hei hei.

 

I høst kjøpte jeg meg en mauser m98 med en bredvold stokk, og orginalt avtrekk.

 

Dette avtrekket har jeg ikke helt sansen for, pga forholdsvis mye kryp, og tungt avtrekk.

I tillegg er sikringen byttet til en PH sikring, men denne sitter "på feil side" og dette syns jeg er veldig tungvindt.

 

Jeg har da fundert på å skaffe meg et timney featherweight deluxe med skyvesikring, for å få byttet både sikring og avtrekk.

 

Er det noen som har erfaring med å installere denne løsningen i en bredvold stokk? Syns nesten det virker som om det er litt lite treverk der hvor sporet til sikringen må freses ut, men jeg har aldri gjort dette før, så jeg er langt ifra sikker..

 

Så hvis noen av kammerets kloke hoder har noen tanker om dette, så setter jeg stor pris på litt info rundt dette..

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen her som har noe erfaring med tilpasning av skyvesikringen til Timney?

 

Denne rifla er planlagt litt som en reservebørse for meg, men mest som en utlånsrifle for min samboers fetter som blir 16 i år, og som fikk jegerprøvekurs av oss i fjor til konfirmasjon. Han har ikke tilgang til noen andre våpen, så han må belage seg på å låne, og da vil jeg prøve å tilrettelegge dette slik at han får til mange treningsskudd på bane, samt ar han kan være med oss mest mulig på jakt fra høsten av.

 

I denne forbindelse trenger jeg en ny kikkert til rifla, og montasjer.

 

Har dere noen anbefalinger på hva jeg kan gå for der? Har sett litt på en leupold euro 3-9x40 som er på tilbud til kr 3000,- på jakt og friluft. Dette syns jeg i utgangspunktet virker som en grei kikkert, og bruksområdet blir i hovedsak rådyr, og muligens elg og noe småvilt.. Det sitter en leupold standard skinnemontasje på rifla i dag, så hvilken type ringer burde jeg gå for med en 3-9x40 kikkert?

 

Håper noen har noen tips å komme med her..

Link to comment
Share on other sites

Du vet at skyvesikringen ikke låser hevarmen regner jeg med. Jeg synes det er noe dritt. Lett å få klikk på jakt om ikke hevarmen er helt nede.

Jeg ville heller valgt en buehlersikring og standard timneyavtrekk, men det er nå min mening...

 

Om du har ei standard helskinne fra leupold og en leupold european så trenger du standard 30mm ringer(det er 30mm mellomrør, ikke sant?). Mest sansynlig lave men det finner du oversikt over på midways nettside:

http://media.midwayusa.com/charts/ring_height.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...