Jump to content

Hvilke haglpatroner til gaupa?


waterbaekk

Recommended Posts

Det finnes mange tråder her om hagleammunisjon for hardskutt vilt. Let og les.. Om du gjør et nettsøk på " test av haglepatroner" finnes det mye å lese der også.

 

Jeg synes ikke du skal skyte stål, tungsten, HD og lignende i den hagla. Da står du vel bare igjen med tungsten matrix som kan duge. Og i aldeles ikke buckshot, med såpass få hagl i ladningen, går det mest på slump om du treffer vitale deler. Da det gjelder Bismuth, har jeg sett gaupe påskutt med dette på 18 meters hold. Gaupa ble felt på neste post med rifle. Haglene satt rett innenfor skinnet...

Link to comment
Share on other sites

Synes det er helt panikk om å skyte harde haggel i hagler. Har en sideligger fra 30 tallet, der er pipegodset så tynt at det sier seg selv at jeg ikke skyter hverken harde haggel eller slugs.

Har også et Baikal sideligger med 1/1 og 1/2 choke . Der skyter jeg alt av hagl i begge løp og er ikke skjedd noe enda og da snakker jeg om noen hundre skudd med stål og det er ikke leirdueskudd jeg snakker om . De har det vært minst 10 000 skudd gjennom med.

Og er det noen hagler som tåler dette er det i hvertfall Amerikanske pumpehagler. Og hvor mange skudd er det snakk om på gaupejakt. Sannsynligvis ikke mere enn de 2 skudda du har lov å lade med.

Hadde jeg først fått en gaupe på post skulle jeg i hvertfall vært 100% sikker på at det ikke var patronen det stod på

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...