Jump to content

Jakt på Gaupe, hvor starter man?


243 winchester

Recommended Posts

jakt på gaupe er kvote jakt,derfor trenger du ikke lisens.

For og jakte trenger man grunneiers tillatelse.

Hvordan det er med jaktlag der du jakter må du undersøke selv men det er som regel ganske store jaktlag når det gjelder gaupejakt.

men det varierer veldig.

De mest effektive jaktlagene er som regel ikke de som har mest folk :)

Link to comment
Share on other sites

Gå ut i skogen og let etter gaupespor. Når du finner dem, så sporer du. Hvilken retning du går i spiller ingen rolle. Du gjør dette for å lære om dyret. Gaupene har en tendens til å være vanedyr(i hvertfall voksne etablerte individer)...

- Dette trenger du ikke grunneiers tillatelse til, så lenge det foregår uten våpen i hånd.

 

Gaupejakt er som over sagt, i all hovedsak lagsjakt. Det er store forskjeller i politikken for å ta opp nye "medlemmer" i lag rundt omkring. Det jeg kan love deg er at hvis du vet hvor gaupa er når det gjelder, vil du av alle bli mottatt med åpne armer(derfor starter du som beskrevet over).

 

Hvor du skal starte er vanskelig å si, men et lite tips kan være å kjøre rundt på kveld/morgen og skaff deg en oversikt over hvor rådyrene for tiden holder til. Hvis de plutselig blir borte, så har du muligens noe på gang.....

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Hareskrik fra peewee om jeg ikke husker feil. har endel forskjellige, men det var nok den som lokket pus ut av bushen. første gangen ble pus sittende lenge og studere raringen på andre siden av feltet. andre ganger stakk den inn i bushen etter og ha avslørt meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...