Jump to content

45-70 til villsvin?


.338LM

Recommended Posts

  • 3 months later...

Bruker selv 45/70 til flere typer jakt. Har benyttet Speer 400 gr. og Speer 350 gr. Foretrekker 400 gr. da den gir noe mindre rekyl. Har skutt mange elg med dette våpenet. Fungerer også meget bra på rådyr, men holdet må selvsagt reduseres da en slik kule faller fort.

Fordelen med et slikt kaliber, er at kulen går relativt seint. Dette medfører lite kjøtt ødeleggelse og en fin sårkanal.

Er hundefører, så holdene jeg skyter på er skjelden veldig lange.

Treffer du der du skal har ikke grisen en sjanse!

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt på Hornady's Interlock FP 350 gr. Noen erfaringer med disse på jakt?

 

I en annen tråd (er bøylerifler noe å ha), kom vi innpå disse kulene. F1 G1 har ikke så gode erfaringer, så jeg følger hans råd om å bytte dem ut til noe tyngre. Men det svir å plinke bort 1200kr i fabrikkammo for å få tomhylser å lade om :roll:

 

Har skutt noen elg med den 350 kula, og ja, de er spist, ikke løp de veldig langt heller, men bruker dem ikke lengere pga varierende dybdevirkning, til en isbjørn hadde jeg ihvertfall ikke brukt dem. Se på SD på disse kulene og sammenlign med andre kuler. 400grs + er storviltkuler i 45 kaliber
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...