Jump to content

Gammel randtenningshylse?


Doppelganger

Recommended Posts

Hylse funnet utendørs. Set ut til å ha omtrent samme diametermål som en kaliber 16 (21,0 mm krage, 18,8 mm base) og er 31,6 mm lang.

 

 

normal_Hylse_041.jpg

Her står den mellom en kal. 12 Nittedals Rype og en gammel kal. 16 Baikal Super.

(Bildet lyver litt, den har nesten identiske mål som Baikalen hva diameter angår)

 

 

normal_Hylse_042.jpg

Hylsebunn med tydelig anslag.

 

Er det noen som kan si meg hva slags patron dette har vært og hva slags våpen den kan tenkes å ha vært brukt i?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det ikke som usannsynlig at hylsa er til en norsk 18-lødig kammerlader ombygget til randtent patron.

2009010723282249652c86007f3.jpg

Bildet er av en 18-lødig patron sammen med en .38 Special og er lånt fra denne tråden på svartkrutt.net

Jeg sitter dessverre ikke på korrekte mål men den likner.

Danmark bygde om munnladere til bakladere men jeg tror den patronen var noe "slankere".

JJ

Link to comment
Share on other sites

Jo det er ganske åpenbart ei hylse til 18Lødig Lund/Landmark eller 6''' (Linjer) randtenning

 

IMG-19.jpg

Her ses den i midten flankert av ei 12x29 LundKarabing og ei ca 10,5mm norsk karabin forsøk ca 1874-76, begge randtenning (ringantændelse kobberhylse-patroner)

 

Jeg har ikke disse patronene lengre men ser i ei liste jeg har at 18Lødig skal ha ca 32mm lang hylse, 17,7mm kule dia.

Dansk Snider som er nevnt over har 28mm hylselengde og litt mindre dia. på kula

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...